Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTuunanen, Tuure
dc.contributor.authorOllila, Markus
dc.date.accessioned2022-02-16T06:52:38Z
dc.date.available2022-02-16T06:52:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79790
dc.description.abstractTässä Pro gradu -tutkielmassa syvennytään tunnistamaan yhteneväisyyksiä tietojärjestelmäkehityksen järjestelmäanalyysin ja suunnitteluvaiheiden (System Analysis & Design), sekä digitaalisen palvelumuotoilun (Digital Service Design) menetelmien välillä. Digitaalisten palveluiden tutkiminen on tärkeä kehittyvä tutkimusalue, sillä niiden kehittämiselle ei ole vielä yhtä vakiintuneita toimintatapoja verrattuna esimerkiksi tietojärjestelmäkehityksen vastaaviin käytänteisiin. Tutkielma hyödyttää niin akateemista tiedeyhteisöä, kuin myös yritysmaailmaa vahvistamalla aiheeseen liittyvää teoriapohjaa ja käsitteistöä, sekä tuottamalla jatkokehitysaihioita alojen välisten työskentelymenetelmien yhteensovittamiseksi. Ensisijaisena tavoitteena tutkielma pyrkii tuottamaan tietojärjestelmätieteen tutkijayhteisölle hyötyä tunnistamalla ja analysoimalla yhteneväisyyksiä, eroavaisuuksia sekä muunlaisia liittymäpintoja aiheisiin liittyvien valittujen alakäsitteiden auki kuvaamisella. Tutkielma ei pyri täydellisen molemmat alat yhdistävän viitekehyksen rakentamiseen, vaan ennemminkin pyrkii stimuloimaan akateemista kiinnostusta aihepiirin jatkotutkimukseen. Toissijaisena tavoitteena tutkielma pyrkii valottamaan mahdollisuuksia tutkittavien aiheiden keskinäisiin käytännön sovellutuksiin. Tutkielma toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen, haastattelemalla molempien alojen asiantuntijoita tapaustutkimuksen muodossa. Tutkielman pohjustusta varten toteutettiin erillinen kirjallisuuskatsaus. Löydökset vahvasti viittaavat yhteneväisyyksien, sekä poikkitieteellisten hyödyntämiskohteiden olemassaoloon tutkittavien alojen välillä. Palvelumuotoilijoiden hyödyntäminen osana järjestelmäkehityksen alkuvaiheita voisi esimerkiksi edesauttaa rakentamaan parempaa kokonaisymmärrystä suunnitteilla olevan järjestelmän kannalta keskeisistä suunnitteluongelmista ja järjestelmän loppukäyttäjien tarpeista, sekä auttaa järjestelmäkehittäjiä erilaisten järjestelmäratkaisuiden konseptoinnissa.fi
dc.description.abstractThis paper is a master’s thesis focusing on identifying the underlying relationship between the domains of Systems Analysis and Design and Digital Service Design. Emerging field of digital service design is an important area of research as the methodologies and processes for designing digital services are not comprehensively formalized as compared to more mature fields such as system design. This thesis provides both the academia and business domains with strengthened theoretical grounding, conceptual foundations and discussion points for future development of co-utilizing methodologies of service design in systems development endavors. The primary objective of this thesis is to contribute to the information systems research community by identifying, analyzing and describing the similarities and differences between the selected essential sub-constructs of studied domains. This thesis does not claim to present a complete framework for integrating the two studied domains, but rather delves into building foundations for stimulating academic interest on furtherly studying the linkage between the domains and potential issues involved. As a secondary objective, this thesis studied the possibilities for interdisciplinary applications between the domains. This thesis employed a qualitative research methodology in the form of subject-matter expert case interviews supported by a literature review. Findings of the study strongly suggest that linkages between system analysis and design and the methodologies of service design exist and that the fields could benefit from each other. For instance, the involvement of service designers in the development of systems could help in building the initial understanding of a design problem, capturing system user insights, and in conceptualization of solutions together with the technical implementation team.en
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othersystems analysis
dc.subject.othersystems design
dc.subject.othersystems development
dc.subject.otherservice design
dc.subject.otherdigital service design
dc.titleInterdisciplinary perceptions on comparing systems analysis and design to the practices of digital service design
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202161518
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysojärjestelmät
dc.subject.ysopalvelumuotoilu
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysosystems
dc.subject.ysoservice design
dc.subject.ysoplanning and design
dc.subject.ysodata systems
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot