Ammatillinen toimijuus ja työssä koetut tunteet tutkimusorganisaatiossa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ammatillinen toimijuus ja työssä koetut tunteet näyttäytyvät henkilöstön arvioimina tutkimusorganisaatiossa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien yhteyttä henkilöstön arvioihin.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet vaikuttaminen työssä, työkäytäntöjen kehittäminen ja ammatillisen identiteetin neuvottelu ovat yhteydessä työssä koettuihin positiivisiin ja negatiivisiin tunteisiin.
Tutkimuksessa hyödynnettiin Työsuojelurahaston rahoittaman sekä Aalto yliopiston ja Jyväskylän yliopiston toteuttaman Tunnetoimijuus strategian toteut tamisen tukena (TUNTO2) -tutkimushankkeen aineistoa (N = 777), joka kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella keskisuuresta tutkimusorganisaatiosta. Ammatillista toimijuutta arvioitiin Vähäsantasen ym. (2017a) kolmen ulottuvuuden mit tarilla. Työssä koettuja tunteita puolestaan arvioitiin Thompsonin (2007) -versiolla PANAS-mittarista, jossa on viisi positiivista ja viisi negatiivista tunnetilaa.
Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä, Spearmanin sekä Pearsonin korrelaatiokertoimia, yksisuuntaista
varianssianalyysiä sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimusorganisaation henkilöstö arvioi ammatillisen toimijuutensa sekä positiiviset tunteet melko korkeaksi. Negatiiviset
tunteet sen sijaan olivat melko alhaiset. Tutkimusorganisaation esimiehet arvioivat ammatillisen toimijuutensa ja positiiviset tunteet korkeammaksi kuin muu henkilöstö, kun taas muu henkilöstö raportoi esimiehiä korkeammat negatiiviset tunteet. Sukupuolella ei ollut eroa positiivisia tunteita lukuun ottamatta. Ikäryhmien välillä havaittiin eroavaisuuksia ammatillisen toimijuuden kahdessa ulottuvuudessa (työkäytäntöjen kehittämisessä ja ammatillisen identiteetin neuvottelussa) ja negatiivisissa tunteissa. Tulokset osoittivat, että kaikki ammatillisen
toimijuuden ulottuvuudet olivat positiivisesti yhteydessä positiivisiin tunteisiin,
kun taas kaikki ammatillisen toimijuuden ulottuvuudet olivat negatiivisesti yhteydessä negatiivisiin tunteisiin.
Tulokset vahvistivat aiempaa käsitystä esimiesten korkeammista arvioista ammatillisen toimijuuden osalta. Tulokset loivat uutta tietoa ammatillisen toimijuuden ja työssä koetuista tunteista tutkimusorganisaatiossa. Lisäksi tulokset loivat uutta havaitsemalla, että ammatillisella toimijuudella on yhteyttä työssä koettuihin tunteisiin. Jatkossa olisi tarpeellista selvittää tarkemmin, millaiset toimintatavat ja rakenteet edistävät ammatillisen toimijuuden ja työssä koettujen tunteiden kehittymistä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunnetoimijuus ja sen tuki työssä
Hökkä, Päivi; Ikävalko, Heini; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Nordling, Aku (2020)Tunteiden keskeinen merkitys työssä tiedetään jo hyvin. Kuitenkin siitä, minkälaisten mekanismien ja prosessien kautta tunteet organisaatioissa vaikuttavat ja miten näitä voidaan edistää, tiedetään vielä vähän. Tässä ... -
Ammatillinen toimijuus ja tunteet työssä
Vähäsantanen, Katja; Nissinen, Kari; Paloniemi, Susanna; Ikävalko, Heini; Hökkä, Päivi; Tarmo, Aleksi (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2024)Professional agency is crucial for the learning and creativity of employees and for the development and success of organisations. To contribute to this agency discussion, we examined professional agency and emotions at ... -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ... -
Lisää imua tutkimustaitojen opetukseen : case: Tutkimusaineistojen hallinta opinnäytteessä
Puputti, Tiia; Koponen, Eeva; Kinnunen, Johanna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Korkeakouluopinnoissa on viime vuosina kiinnitetty enenevässä määrin huomiota perustutkinto-opiskelijoiden tutkimustaitojen systemaattiseen opetukseen. Uusimpana haasteena ovat tutkimusaineistojen hallinnan kysymykset, ... -
Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
Aho-Pynttäri, Hanna (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. ...