dc.contributor.advisor | Tervonen-Gonçalves, Leena | |
dc.contributor.author | Willström, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2021-12-15T07:04:03Z | |
dc.date.available | 2021-12-15T07:04:03Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78975 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tasa-arvopoliittisten tavoitteiden, toimien ja vaikuttavien linjauksien esiintymistä Suomen 2015–2019 hallitusohjelmissa. Samalla tehtiin havaintoja, miten oikeisto- ja vasemmistohallitukset ovat käsittäneet tasa-arvon ilmiönä. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto koostui Juha Sipilän hallituksen (2015–2019) ja Antti Rinteen sekä Sanna Marinin hallituksen (2019-) hallitusohjelmista. Rinteen ja Marinin hallitusohjelmaan viitataan yhteisesti, sillä Marinin hallitus päätti jatkaa Rinteen ohjelmaa sellaisenaan.
Tämän tutkimuksen perusteella vasemmistohallitus priorisoi tasa-arvopolitiikkaa enemmän hallitus-ohjelmassaan, kuin oikeistohallitus. Rinteen/Marinin hallitusohjelmasta löydettiin yhteensä 31 analysoitavaa koodia, jotka ottivat tasa-arvopolitiikan huomioon läpileikkaavana teemana läpi koko hallitusohjelman. Rinteen/Marinin ohjelma toi myös sukupuolten moninaisuuden ja transihmisten oikeudet osaksi hallitusohjelmaansa, ensimmäisinä hallituksina Suomessa. Rinteen/Marinin ohjelmassa nimettiin useita kertoja tasa-arvo ja yhdenvertaisuus tavoiteltavina arvoina. Ilmiönä Rinteen/Marinin ohjelman tasa-arvopoliittiset linjaukset myötäilivät eroihin perustuvan sekä moninaisen tasa-arvon lähestymistapaa.
Sipilän hallitusohjelmasta löydettiin yhteensä yhdeksän analysoitavaa koodia. Koodit olivat laadultaan vaihtelevia ja toimivat toisinaan tasa-arvokehityksen vastaisesti. Koodeissa oli myös keskenään riiteleviä tavoitteita, esimerkiksi koulutuksellisen tasa-arvon edistämisen ja resurssien leikkaamisen suhteen. Toisin kuin Rinteen/Marinin ohjelmassa, Sipilän ohjelma ei erikseen nimennyt sukupuolten tasa-arvoa toimenpiteitä vaativana arvona. Sen sijaan Sipilän ohjelma totesi miesten ja naisten olevan jo tasa-arvoisia Suomessa, antaen näin ymmärtää, ettei tasa-arvotavoitteita enää tarvita. Tuloksien perusteella Sipilän ohjelma käsitti tasa-arvon yhtäläisten oikeuksien tasa-arvon lähtökohdista. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Tasa-arvopoliittiset teemat Suomen 2015–2019 hallitusohjelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202112155962 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteiskuntapolitiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Policy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 209 | |
dc.subject.yso | ideologiat | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | hallitusohjelmat | |
dc.subject.yso | tasa-arvopolitiikka | |
dc.subject.yso | yhteiskuntapolitiikka | |