Show simple item record

dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorVestman, Anna
dc.date.accessioned2021-12-13T08:23:39Z
dc.date.available2021-12-13T08:23:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78948
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajien hyväksi havaitsemia työtapoja globaalikasvatuksessa. Niiden pohjalta muodostui ymmärrys siitä, mitä opettajat korostavat toimivassa globaalikasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda tietoa kentällä toteutuneesta globaalikasvatuksesta, ja selvittää mikä globaalikasvatuksessa toimii. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on globaalikasvatuksen pedagogiikka. Tutkimukseen haastateltiin kuutta globaalikasvatukseen perehtynyttä opettajaa asiantuntijatiedon saamiseksi. Aineisto koostui viidestä haastattelusta ja yhdestä kirjoitelmasta. Analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimus vastaa kysymykseen, miten opettaja onnistuneesti lisää globaalia vastuullisuutta oppijoissa. Aineiston analyysin perusteella globaalikasvatuksen teemojen oppimista toteutettiin vaihtelevin tavoin, mutta työtapoja yhdisti oppimisen elämyksellisyys. Elämysten tavoitteena oli pysyvän mielenkiinnon herääminen kestävän elämäntavan omaksumiseksi. Globaalikasvatuksen monipuolisten ilmiöiden oppimiseen oli luontevaa käyttää ilmiölähtöistä oppimista, joissa korostuu yhteistoiminnallisuus, oppiaineiden integrointi ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppiminen. Toimivassa globaalikasvatuksessa korostettiin reflektiota, kriittistä tarkastelua ja dialogisuutta, toivoa ja yhdessä tekemistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaalikasvatuksessa on nykyisin nähtävissä aiempaa kriittinen lähestymistapa ja aktiivista vaikuttamistyötä. Laadukasta globaalikasvatusta edistää joustava, yhteisöllinen koulun toimintakulttuuri. Seuraavien kestävän kehityksen tavoitteiden ja välttämättömien muutoksien saavuttamiseksi tarvitaan yhteiskuntaa uudistavan transformatiivisen oppimisen siirtämistä koulutuksen keskiöön.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpettajien kokemuksia toimivasta globaalikasvatuksesta ja globaalikasvatukseen soveltuvista työtavoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112135935
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyötavat
dc.subject.ysoglobaalikasvatus
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record