Show simple item record

dc.contributor.advisorAbrahamsson, Pekka
dc.contributor.advisorKultanen, Joni
dc.contributor.authorPärnänen, Arto
dc.date.accessioned2021-12-10T08:18:24Z
dc.date.available2021-12-10T08:18:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78927
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on selvittää, miten ammatillinen koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää tekoälyä omassa opetustoiminnassa. Ammatillisen koulutuksen rahoitusperusteet ovat muuttuneet reformin myötä, sekä myös kokonaisrahoitus on pienentynyt. Tämä on johtanut siihen, että koulutuksen järjestäjät ovat joutuneet tiukentamaan nykyisiä käytössä olevia resurssejaan. Tekoälyn sovellusten katsotaan parantavan organisaatioiden kilpailukykyä, sekä esimerkiksi sen lisäämän automaation tai avustetun päätöksen teon avulla organisaatio pystyy hyödyntämään käytössä olevat resurssit muuhun työhön. Tämän tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutustutaan aiempaan tutkimustietoon siitä, mitä data-analytiikan tai tekoälyn sovelluksia koulutuksen järjestäjät voivat hyödyntää ja käydään läpi aiheeseen liittyvää käsitteistöä. Tutkimuksen empiirisessä osiossa perehdytään tapaustutkimuksena Itä-Savon koulutuskuntayhtymän toimintaan, ja selvitetään, kuinka kohdeorganisaatio on pystynyt hyödyntämään tekoälyä ammatillisessa opetuksessa. Tutkimuksessa hyödynnetään Mikalefin, Fjørtoftin ja Torvatnin (2019) viitekehystä tekoälykyvykkyydestä ja kilpailukyvystä.fi
dc.description.abstractThe aim of the dissertation is to find out how a vocational institution can utilize artificial intelligence in their own teaching activities. The funding bases for vocational education have changed with the reform, and total funding has also decreased. This has led to vocational institutions having to tighten their existing available resources. Artificial intelligence applications are considered to improve the competitiveness of organizations, and, for example, through increased automation or assisted decision-making, an organization can utilize the available resources for other work. The literature section of this study examines previous research data on which applications of data analytics or artificial intelligence can be utilized by educational organizations and reviews related concepts. The empirical part of the study examines the activities of the Eastern Savo Municipal Federation of Education as a case-study and examines how the target organization has been able to utilize artificial intelligence in vocational education. The study utilizes Mikalef’s, Fjørtoft’s and Torvatn’s (2019) framework of AI Capabilities and competitive performance.en
dc.format.extent72
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppimisanalytiikka
dc.titleTekoälyn hyödyntäminen ammatillisessa opetuksessa : koulutuksen järjestäjän näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112105916
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysokoneoppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record