Tiedon laadun parantaminen ja tietämyksen lisääminen tiedon laadun tärkeydestä : suunnittelutieteellinen tutkimus
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pankeissa asiakastyötä tekevien toimihenkilöiden käsittelemän datan ja informaation laatu riippuu useista toisiinsa kytkeytyvistä asioista. Henkilöiden saama perehdytys ja koulutus tietojen täyttämisestä ja sovellusten käytöstä ovat tärkeässä asemassa heidän luodessaan ja päivittäessään asiakkaisiin liittyviä tietoja. Suuressa roolissa ovat myös tiedon hankinta ja oppiminen, kun työhön liittyviä ohjeita etsitään ja opiskellaan arjen kiireessä. Tutkimuksen kohteena olevan organisaation useat tuhannet toimihenkilöt muodostavat suuren joukon asiakastietoa käsitteleviä työntekijöitä. Organisaatiossa on jo panostettu tiedon laatuun ja sen parantamiseen, mutta toimenpiteet eivät ole kohdentuneet tähän henkilöstöryhmään. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli koostaa toimenpidesuositukset, joiden avulla toimihenkilöiden tuottaman tiedon laatu paranisi. Tavoitteena oli toimenpiteet, joiden avulla lisätään toimihenkilöiden tietämystä datan ja informaation laadun tärkeydestä, parannetaan ohjeiden laatua ja löydettävyyttä, sekä suunnitellaan palautekanava kysymyksiä ja kehitysideoita varten. Tarkoitus oli hyödyntää olemassa olevia sovelluksia ja käyttöliittymiä, suunnitellen niihin vain pieniä kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin suunnittelutieteellisenä tutkimuksena, koska tavoitteena oli tuottaa ratkaisu organisaation käyttöön. Tutkielman teoreettisen taustan muodostavat tiedonhallinta sekä osaamispääoman hallinta, keskittyen ensisijaisesti rakenteelliseen pääomaan. Rakenteellinen pääoma muodostuu teknologioista, järjestelmistä, kulttuurista ja fyysisistä ja henkisistä rakenteista. Suunnittelutieteellinen tutkimus etenee kuuden vaiheen kautta kohti artefaktia, joka voi olla esimerkiksi malli tai menetelmä, ja sen tarkoituksena on ratkaista jokin ongelma. Suositeltavat toimenpiteet koostettiin organisaation yhteyshenkilön ja toimihenkilöiden haastatteluiden pohjalta. Haastattelumenetelmää käytettiin myös ratkaisun esittelyssä ja arvioinnissa. Arviointihaastatteluiden perusteella, tuotetun ratkaisun avulla tietämys tiedon laadun tärkeydestä kasvaisi selvästi, ja tietoa olisi huomattavasti helpompi tuottaa laadukkaasti. Osa suosituksista auttaisi merkittävästi päivittäisessä työnteossa, mutta niiden toteuttamisessa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti riittävään viestintään, jotta niiden hyödyntämisestä tulisi uusi tapa työn tekemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29634]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Edistyksellinen tiedeliitto, 2022) -
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Taloustieteellinen yhdistys, 2022) -
Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
Hautala, Paula (2013)Tiivistelmä. Hautala, Paula. 2013. Kohti sosiaalista pääomaa. Toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän ... -
Korona-ajan etätyössä esiin nousevat viestinnän ja vuorovaikutuksen ilmiöt LinkedInissä tarkasteltuna
Uotila, Saku (2020)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaiset viestinnän ja vuorovaikutuksen ilmiöt ovat nousseet esiin etätyössä verkkoyhteisöpalvelu LinkedInissä tarkasteltuna COVID-19 -viruksen aiheuttaman ... -
The quality and development of the leader-follower relationship and psychological capital : a longitudinal case study in a higher education context
Norvapalo, Kare (University of Jyväskylä, 2014)