dc.contributor.author | Paldanius, Hilkka | |
dc.contributor.author | Sulkunen, Sari | |
dc.contributor.author | Luukka, Minna-Riitta | |
dc.contributor.author | Saario, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T09:40:24Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T09:40:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Paldanius, H., Sulkunen, S., Luukka, M.-R., & Saario, J. (2021). Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>5</i>(1), 3-22. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.98334" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.98334</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101940541 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78722 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa tarkastellaan lukion historian opettajien käsityksiä aineistopohjaisen esseen arvioinnista ja siihen vaikuttavista piirteistä tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Aineisto koostuu opettajien ryhmähaastatteluista ja lukiolaisten kirjoittamista aineistopohjaisista esseistä. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja esseiden kielellisiä piirteitä systeemis-funktionaalisen kieliteorian avulla. Analyysissä keskityttiin opettajien arvostamiin esseen piirteisiin ja niiden kielellisiin toteumiin. Opettajien arvostamissa piirteissä korostuivat erityisesti sisältötiedon hallinta sekä tehtävänannon noudattaminen. Aineiston käyttöön ja opiskelijan omaan pohdintaan liittyviä odotuksia opettajilla oli vähemmän. Esseiden kielellinen analyysi osoitti, että historian oppiaineen kielen ja sisältötiedon hallinta kietoutuvat toisiinsa: käsitteiden käyttö, informaatiorakenteen sujuvuus ja analysoiva kirjoittajaääni vahvistavat vaikutelmaa sisältötiedon hallinnasta. | fi |
dc.description.abstract | This article focuses on history teachers’ beliefs about the textual features relevant for assessing essays in general upper secondary school. The data comprise group discussions about essays that were analyzed with content analysis and the essays analyzed with systemic-functional theory. The focus was on linguistic realization of the features teachers valued. The results showed that history teachers particularly valued presenting historical knowledge and answering the task. They had fewer expectations about the use of the source material and students’ own argumentation. The linguistic analysis of the essays showed that language of history and historical knowledge intertwine: e.g. smooth information flow and analytical authorial voice demonstrate mastery. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktiikka | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.subject.other | assessment | |
dc.subject.other | disciplinary literacy | |
dc.subject.other | history | |
dc.subject.other | essay | |
dc.subject.other | systemic-functional theory | |
dc.title | Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111195733 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.contributor.laitos | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Kielet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa | fi |
dc.contributor.oppiaine | Languages | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) | en |
dc.contributor.oppiaine | Multiliteracies for social participation and in learning across the life span | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 3-22 | |
dc.relation.issn | 2489-5636 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 5 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Ainedidaktiikka | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 294487 | |
dc.subject.yso | systeemis-funktionaalinen kielioppi | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | esseet | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | historianopettajat | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23928 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12736 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19188 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17451 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.23988/ad.98334 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus on kirjoitettu osana Suomen Akatemian rahoittamaa konsortiota ”Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: Historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi”, projektinumero 294487. | |
dc.type.okm | A1 | |