Show simple item record

dc.contributor.authorPaldanius, Hilkka
dc.contributor.authorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorLuukka, Minna-Riitta
dc.contributor.authorSaario, Johanna
dc.date.accessioned2021-11-19T09:40:24Z
dc.date.available2021-11-19T09:40:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPaldanius, H., Sulkunen, S., Luukka, M.-R., & Saario, J. (2021). Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>5</i>(1), 3-22. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.98334" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.98334</a>
dc.identifier.otherCONVID_101940541
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78722
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan lukion historian opettajien käsityksiä aineistopohjaisen esseen arvioinnista ja siihen vaikuttavista piirteistä tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Aineisto koostuu opettajien ryhmähaastatteluista ja lukiolaisten kirjoittamista aineistopohjaisista esseistä. Haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja esseiden kielellisiä piirteitä systeemis-funktionaalisen kieliteorian avulla. Analyysissä keskityttiin opettajien arvostamiin esseen piirteisiin ja niiden kielellisiin toteumiin. Opettajien arvostamissa piirteissä korostuivat erityisesti sisältötiedon hallinta sekä tehtävänannon noudattaminen. Aineiston käyttöön ja opiskelijan omaan pohdintaan liittyviä odotuksia opettajilla oli vähemmän. Esseiden kielellinen analyysi osoitti, että historian oppiaineen kielen ja sisältötiedon hallinta kietoutuvat toisiinsa: käsitteiden käyttö, informaatiorakenteen sujuvuus ja analysoiva kirjoittajaääni vahvistavat vaikutelmaa sisältötiedon hallinnasta.fi
dc.description.abstractThis article focuses on history teachers’ beliefs about the textual features relevant for assessing essays in general upper secondary school. The data comprise group discussions about essays that were analyzed with content analysis and the essays analyzed with systemic-functional theory. The focus was on linguistic realization of the features teachers valued. The results showed that history teachers particularly valued presenting historical knowledge and answering the task. They had fewer expectations about the use of the source material and students’ own argumentation. The linguistic analysis of the essays showed that language of history and historical knowledge intertwine: e.g. smooth information flow and analytical authorial voice demonstrate mastery.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherassessment
dc.subject.otherdisciplinary literacy
dc.subject.otherhistory
dc.subject.otheressay
dc.subject.othersystemic-functional theory
dc.titleLukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111195733
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange3-22
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume5
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber294487
dc.subject.ysosysteemis-funktionaalinen kielioppi
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysoesseet
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysohistorianopettajat
dc.subject.ysohistoria
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23928
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2512
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19188
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17451
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.98334
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundinginformationTutkimus on kirjoitettu osana Suomen Akatemian rahoittamaa konsortiota ”Kohti tiedonalakohtaista ajattelua lukiossa: Historian tekstitaitojen hallinta, oppiminen ja arviointi”, projektinumero 294487.
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0