dc.contributor.advisor | Lundell, Jan | |
dc.contributor.author | Ripatti, Olli | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T07:34:58Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T07:34:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat
pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat
nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman
avulla kartoitettiin, näkyykö jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mitä kestävän
kehityksen näkökulmia kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä ja nostavat esiin.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kerätyn aineiston avulla sekä kemian opettajiksi
opiskeleville suunnattujen kurssien etätehtävien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla
vastattiin tutkimuskysymykseen 1: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi
opiskelevat pitävät tärkeinä?”. Etätehtävien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2:
”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan
kemian aineenhallintaan liittyviä opetustilanteita?”.
Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat ja niiden esiintuominen
poikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kestävyyden näkökulmien esiintuomisesta, kun
tarkastellaan kyselylomakkeen avulla kerättyä aineistoa. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmat olivat
aliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kestävyyden
näkökantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kestävän
kehityksen tavoitteet sisältyisivät kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi tärkeätä tutkia tarkemmin
opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta.
Etätehtävien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, että opettajaopiskelijat nostavat eniten
esiin hyvään pedagogiikkaan liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia. Teknis-taloudellisten
näkökulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten näkökulmien esiintyvyyteen.
Teknis-taloudellisia näkökulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja
ekologisia näkökulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten näkökulmien
voidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kestävän
kehityksen näkökulmista. | fi |
dc.format.extent | 85 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kestävän kehityksen opetus | |
dc.subject.other | kemian opetus | |
dc.title | Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111195723 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |