Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGädda, Lea
dc.contributor.authorDerefalk, Matilda
dc.contributor.authorHusberg, Henrik
dc.contributor.authorSlama, Susanna
dc.contributor.authorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorLaine, Matti
dc.date.accessioned2021-10-26T10:15:23Z
dc.date.available2021-10-26T10:15:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGädda, L., Derefalk, M., Husberg, H., Slama, S., Närhi, V., & Laine, M. (2019). Tvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>29</i>(Specialnummer), 4-23. <a href="https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_34180520
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78368
dc.description.abstractUngdomar rör på sig allt mindre och endast 17 % av alla högstadieelever i Finland når upp till minimimängden en timmes fysisk aktivitet per dag. Tidigare forskning visar att det finns ett positivt samband mellan fysisk aktivitet och skolprestationer. I den här studien undersöker vi hur extrainsatt fysisk aktivitet inverkar på prestationer i matematik och arbetsminne över tid, samt om det finns någon skillnad mellan låg-, medeloch högpresterande elever. I studien deltog 129 finlandssvenska elever i årskurs 7 och interventionen pågick i tre månader. Eleverna delades in i en interventions- och en kontrollgrupp. På basis av av matematikprestationer delades eleverna in i låg-, medel- och högpresterande. Resultaten visar att extrainsatt fysisk aktivitet inte hade någon signifikant inverkan på utvecklingen av matematikprestationer och arbetsminne. Resultaten visar också att den fysiska aktiviteten inte bidrog till att matematikprestationer hos låg-, medel- och högpresterande elever utvecklats olika. Bidragande faktorer kan vara att deltagarantalet var för litet, att interventionen var för kort och att interventionen inte hade en tillräckligt hög fysisk intensitet.sv
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_02_tvasprakighet_och_lararskattade_exekutiva_funktioner_samt_prestationsbaserade_kognitiva_fardigheter_hos_elever_i_grundskolan-1.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTvåspråkighet och lärarskattade exekutiva funktioner samt prestationsbaserade kognitiva färdigheter hos elever i grundskolan
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265398
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-23
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseriesSpecialnummer
dc.relation.volume29
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2019
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysotyömuisti
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13896
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p41
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23102
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright