Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorBogujevci, Edona
dc.date.accessioned2021-10-25T06:27:57Z
dc.date.available2021-10-25T06:27:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78310
dc.description.abstractTutkielmassa tutkittiin mentorien kokemuksia tunteista Niilo Mäki -instituutin Hahmottamisen kuntoutus -hankkeen järjestämän HAHKU- mentorointiprosessin ajalta. Opettajataustaisten mentorien kokemuksia tunteista ei ole juurikaan tutkittu, eikä hahmottamisvaikeuksien mentorina toimimisesta ole lainkaan tutkimuskirjallisuutta. Tutkielman tarkoitus oli pyrkiä ymmärtämään mentorien tunteita näin laaja-alaisen oppimisvaikeuden tukemisessa. Tutkimuksen aineisto koostui yhdeksästä opettajataustaisesta mentorista. Tutkimusaineisto kerättiin yhdessä kahden muun pro gradu -tutkielman tekijän kanssa. Tutkimushaastattelut ja litteroinnit toteutettiin yhteistyössä. Aineisto analysoitiin narratiivisen tutkimuksen viitekehyksestä yhdistellen analyyttisen sillan kautta sekä narratiivien että narratiivista tutkimusta. Ensin haastatteluissa ilmi tulleet tunteet ryhmiteltiin temaattisen analyysin avulla ja sitten muodostettiin temaattisen analyysin pohjalta narratiivisen metodin mukaisesti mentorien tunnekokemuksista pikkukertomukset. Mentorien tunteet ryhmittyivät kolmen pääteeman ympärille: aktorin mentorointiin, mentorina toimimiseen ja hahmottamisen vaikeuteen. Kaikkia näitä pääteemoja sitoi erityisesti huolen tunne. Huolen tunteen ja pääteemojen viitekehyksestä muodostui kaksi pikkukertomusta: sankarikertomus Ainosta ja kehityskertomus Roosasta. Tämän tutkielman pohjalta mentorien kokemukset tunteista hahmottamisvaikeuden mentoroinnissa olivat myönteisiä, mutta erityisesti huolen ja epävarmuuden tunteet olivat vahvasti läsnä kertomuksissa.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherHAHKU-mentori
dc.title”Mä oon hirmu ylpeä tällasesta nimikkeestä” : toisen asteen opettajien tunteet HAHKU-mentorina toimimisesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110255340
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright