Kielten kirjo haasteena Namibian kouluissa
Norro, S. (2021). Kielten kirjo haasteena Namibian kouluissa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.12(4). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kielten-kirjo-haasteena-namibian-kouluissa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2021Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2021
Opetuskielen merkitys oppimiselle on suuri, sillä se vaikuttaa sekä työtapoihin että oppimistuloksiin. Muuttoliike ja kolonialismi ovat kuitenkin luoneet tilanteita, joissa lähes puolella maailman väestöstä ei ole mahdollisuutta opiskella omalla kielellään. Ratkaisuksi on esitetty erilaisia monikielisiä opetuskäytänteitä, jotka tulisi ottaa osaksi opettajainkoulutuksen sisältöjä kehitysyhteistyön koulutushankkeissa ja koulutusviennissä. Väitöskirjassani tutkin Namibian kielikoulutuspolitiikkaa ja monikielisyyden sille asettamia haasteita, joita tarkastelen tässä artikkelissa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2021/kielten-kirjo-haasteena-namibian-kouluissaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti tulevaisuuden kielikoulutusta : kielikoulutuspoliittisen projektin keskeiset suositukset
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2007) -
Kohti tulevaisuuden kielikoulutusta : kielikoulutuspoliittisen projektin keskeiset suositukset
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2007) -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Se on kielestä kiinni! Kielten eurooppalainen viitekehys uudistuu
Inha, Karoliina; Mattila, Paula (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Vuonna 2001 julkaistun kielten yleiseurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys on ollut käänteentekevä kielten opetuksen kehittämiselle niin kansainvälisesti kuin Suomessakin. Euroopan neuvosto julkaisi keväällä 2018 EVK:n ... -
Monikielisyys vai ”English only”? : yliopistojen henkilökunnan asenteet eri kielten käyttöä kohtaan akateemisessa ympäristössä
Heimonen, Emmi; Ylönen, Sabine (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2017)The strategic internationalisation of academia has had an important impact on the development of English as the lingua franca in all areas (research, teaching, services and administration) and disciplines of universities ...