dc.contributor.advisor | Räisänen, Jaana | |
dc.contributor.author | Partanen, Juuso-Petteri | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T07:28:56Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T07:28:56Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77698 | |
dc.description.abstract | Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet eivät enää riitä kaikkien ominaisuuksien käyttämiseen. Lisäksi kaikki tämä lisääntynyt informaatio täytyy olla helposti esitetyssä muodossa, jotta kuljettaja pystyy hyödyntämään sitä ajon aikana.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan erilaisia ratkaisuja toteuttaa auton käyttöjärjestelmä ja sen ohjaus, keskittyen niiden käytön turvallisuuteen ajon aikana. Aluksi esitellään nykyään käytössä olevia tapoja ohjata auton käyttöjärjestelmää ja esittää siinä olevaa informaatiota, jonka jälkeen tarkastellaan niiden vaikutusta ajosuoritukseen ja turvallisuuteen. Lopuksi esitellään ehdotus niin sanotusta optimaalisesta käyttöjärjestelmästä perustuen löydettyyn dataan.
Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, joka perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sekä autonvalmistajien tarjoamiin tietoihin mallistoistaan. Tutkimustuloksena esitellään vähiten ajosuoritukseen vaikuttavat käyttöjärjestelmän suunnitteluratkaisut, joihin kuuluvat oikeanlaisten valikkorakenteiden käyttäminen, oikeanlaisen teknologian käyttö sekä vaihtoehtoisten ohjaustapojen tarjoaminen eri tilanteisiin. | fi |
dc.description.abstract | The number of different systems and features in new cars has grown significantly in recent years. New types of controls have had to be developed to control them, as the buttons alone are no longer enough to use all the features. In addition, all this increased information must be in an easily presented form so that the driver can utilize it while driving.
This thesis examines different solutions to implement a car operating system and its controls, focusing on the safety of their use while driving. First, the ways in which the car's operating system is controlled and the information contained in it are presented, followed by an examination of their effect on driving performance and safety. Finally, a proposal for a so-called optimal operating system based on the data found is presented.
This thesis is a literature review based on previous research on the subject, as well as information provided by car manufacturers on their models. As a result of the research, the operating system design solutions that have the least impact on driving performance are presented, which include the use of the right kind of menu structures, the use of the right kind of technology and the provision of alternative control methods for different situations. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109084816 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | henkilöautot | |
dc.subject.yso | autot | |
dc.subject.yso | käyttöjärjestelmät | |
dc.subject.yso | turvallisuus | |
dc.subject.yso | käyttöliittymät | |
dc.subject.yso | liikenneturvallisuus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | kosketusnäyttö | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |