Päähenkilön kirjoittajaidentiteetti Elena Ferranten Napoli-sarjassa
Tutkielma käsittelee päähenkilön kirjoittajaidentiteettiä Elena Ferranten Napoli-sarjassa. Tutkielma tarkastelee myös muuta aineistossa ilmenevää kirjoittajuutta ja tämän vaikutusta päähenkilön kirjoittajaidentiteettiin. Lisäksi tutkielma nostaa tarkasteluun kirjoittajan tunteet osana kirjoittajaidentiteetin rakentumista.
Tavoitteena on tutkia kirjoittajaidentiteettiä monipuolisena ilmiönä ja monipuolistaa kirjoittajaidentiteettiin liittyviä näkemyksiä. Tutkielma osallistuu kirjallisuustieteelliseen keskusteluun, jossa tunteet on nostettu tutkimuksen kohteeksi. Tutkielma katsoo, että kirjallista henkilöhahmoa tutkimalla voi saada kiinnostavaa tietoa kirjoittajaidentiteetistä yleensä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys kytkeytyy kirjoittamisen teoriaan ja affektiteoriaan. Aineiston analyysin työkaluna hyödynnetään tulkintoja kirjoittajaidentiteetin, häpeän ja julman optimismin käsitteistä. Tutkimusaineistona ovat Elena Ferranten Napoli-sarjan kaksi ensimmäistä osaa, Loistava ystäväni (suom. 2016) ja Uuden nimen tarina (suom. 2017). Tutkimusmetodina on käsitteiden varassa tapahtuva tarkka lukeminen.
Tulokset osoittavat, että päähenkilön kirjoittajaidentiteetti vastaa sitä kirjoittajaidentiteetin käsitettä, jossa kirjoittajan sisäisen minän eri puolet käyvät vuoropuhelua sekä keskenään että ympäristön kanssa. Aineistossa kirjoittajaidentiteetti on jatkuvaa kirjoittajanäänen etsintää. Kirjoittamisen motiivit ja mallit ovat osa kirjoittajaidentiteettiä ja varsin pysyviä. Kirjoittaja poimii motiiveja ja malleja osaksi kirjoittajaidentiteettiään, kuten muita identiteetin alueita. Kirjoittajaidentiteetin käsitteellä on siten yhteys identiteetin käsitteeseen yleensä.
Tulosten mukaan kaikki kirjoittaminen on identiteetin rakennustyötä, ja kirjoittajaidentiteetti ulottuu kirjoittamisen prosessiin. Kirjoittaminen on oman identiteetin työstämistä myös silloin, kun jäljitellään toista tai kirjoitetaan toisesta. Kirjoittajuus näyttäytyy aineistossa jaettua. Lisäksi muut kirjoittajat aineistossa ilmentävät kirjoittajaidentiteettiä sosiaalisena rakennelmana. Kirjoittaminen on usein esitettyä monimuotoisempi ilmiö.
Kirjoittamiseen liittyy monenlaisia tunteita, ja tunteet ovat keskeisiä kirjoittajaidentiteetin pohdinnan ja konkreettisen kirjoittamisen prosessin käynnistäjiä. Tunteet tuottavat kirjoittajuutta. Häpeä on kirjoittajan yhteisöissä ja yhteiskunnan rakenteissa tuotettu tunne. Julma optimismi on pyrkimistä kohti kirjoittajuutta ja samalla kirjoittajuuden este. Julma optimismi avaa logiikan, jonka vuoksi päähenkilö kytkee kirjoittajuutensa suhteessa toisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erään kirjan hautaustarina : miten minusta tuli kirjoittaja
Mantere, Hanna-Mari (2021)Sain kustannussopimuksen esikoiskirjalleni ensiyrittämällä. Kolme vuotta myöhemmin purin sopimuksen ja sen tehdessäni tunsin huojennusta. Miksi? Tutkielmassani tarkastelen tätä kirjan kirjoittamisen prosessia, joka toisaalta ... -
First-year university students' perceptions of themselves as writers of academic texts
Riikonen, Jonna; Kotilainen, Sofia (University of Jyväskylä, 2024)Learning to write academic texts and developing an academic writing identity can be challenging for students transitioning to university because they are not yet familiar with the norms and conventions of the academic and ... -
"Seitsemäntoista vuotta valeasun sisällä sai riittää" : päähenkilön ja queer-identiteetin kehitys Riina Mattilan romaanissa Järistyksiä
Väätäinen, Elia (2022)Tutkimuksessani käsittelen Riina Mattilan romaania Järistyksiä (2018) queer-identiteetin kehittymisen näkökulmasta. Hyödynnän tutkielmassani queer-teoriaa ja -sanastoa sekä kehitysromaanin teoriaa. Pyrin tutkimuksellani ... -
Sitten kun : kirjoittajasta kirjailijaksi, käsikirjoituksesta romaaniksi
Rinne, Liisa (2014)Kirjoittava ihminen kulkee maailmassa aistit avoinna, tuntosarvet pystyssä jatkuvasti kuulostellen tarinanpäitä. Havaitessaan kiinnostavan aihion hän pysähtyy – millainen tarina tästä voisi syntyä? Alkaa pitkä kirjoittamisen ... -
Siirtymätilassa : autoetnografinen tutkimus kirjoittajan matkasta proosan pariin
Kuusela, Sari (University of Jyväskylä, Department of Arts and Culture Studies, 2020)Tarkastelen artikkelissa siirtymätilaa kahden eri kirjoittamisen lajin välillä autoetnografian keinoin. Aineistona on tutkimusprosessin ajan pitämäni työpäiväkirja, jota analysoin temaattisella sisällönanalyysilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.