Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHouni, Pia
dc.contributor.authorAnsas, Kati-Annika
dc.date.accessioned2021-08-30T09:18:17Z
dc.date.available2021-08-30T09:18:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77598
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen audiovisuaalisen runoteoksen osatekijöitä ja kokemista. Aluksi selvitän, miten videoruno ja runovideo eroavat toisistaan. Sen jälkeen puran audiovisuaalisen runoteoksen osiin ja tutkin näitä osia tarkemmin. Lopuksi kokoan teoksen jälleen kasaan ja pohdin sitä, miten se otetaan vastaan ja koetaan. Tämän lisäksi tutkin sitä, mistä audiovisuaalinen runoteos juontaa juurensa. Miten kuvaa ja runoa on alunperin ryhdytty yhdistämään ja miten esimerkiksi musiikki on aikoinaan liitetty runouteen? Tutkimuksen päätteeksi tarkastelen vielä kolmea yksittäistä audiovisuaalista runoteosta ja pohdin näiden teosten poetiikkaa osatekijöiden ja kokonaisuuden kannalta. Tutkimusaineistona käytän teorialähteiden ja esimerkkivideoiden ohella J.P. Sipilän sekä Riikamaria Helle-Kotkan ja Sanna Telkki-Kovan sähköpostihaastatteluja. Esimerkkivideoina käytän seuraavia teoksia: runovideon historiasta Peili (Tarkovsky 1975), videorunosta Nykyhetki ja minulla on mahdollisuus (Sipilä 2019), adaptaatiosta Varjofinlandia (edit) (Sipilä 2012) sekä runovideosta Välitila (PoetryFotogenic Team 2019). Tutkimuksen aikana selvitän, kuinka nimenomaan runon asema teoksessa erottaa runovideon ja videorunon toisistaan. Runovideo rakentuu runon ympärille, jota muut elementit tukevat. Videorunossa taas elementit eivät ole olemassa erikseen, vaan ne muodostavat yhdessä kokonaisvaltaisen taideteoksen, joka tuottaa runollisen kokemuksen. Tämä vaikuttaa myös runon kirjoittamisen lähtökohtiin. Audiovisuaalisen runoteoksen osatekijöiksi hahmottuvat tekstin, kuvan ja äänen lisäksi myös aika ja kineettisyys, joka puolestaan pitää sisällään toiston ja rytmin. Jokainen näistä elementeistä vaikuttaa kokonaisuuteen omalla tavallaan. Teoksen vastaanottajaksi määrittelen niin sanotun kokijan, joka yhdistää sekä lukijan, katsojan että kuulijan käsitteet. Vastaanotossa elementtien samanaikaisuus puolestaan vaatii kokijalta aktiivista osallistumista teoksen kokemiseen, kun eri elementit tuottavat teokselle sellaisia lisämerkityksiä, joita yksittäiset elementit yksinään eivät pystyisi tuottamaan. Esimerkkitapausten kautta pyrin avaamaan sitä kokonaisuutta, joka eri elementeistä rakentuu.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.subject.otheraudiovisuaalisuus
dc.subject.othervideoruno
dc.subject.otherrunovideo
dc.titleMiten tekstistä, kuvasta ja äänestä syntyy audiovisuaalinen runoteos?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108304685
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysovideotaide
dc.subject.ysopoetiikka
dc.subject.ysoaudiovisuaalinen viestintä
dc.subject.ysomediataide
dc.subject.ysoäänirunous
dc.subject.ysovisuaalinen runous


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot