Kehyskertomusrakenne draamakäsikirjoittamisen työvälineenä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma tarkastelee kehyskertomusrakennetta käsikirjoittamisen muotona, keskittyen esityskäsikirjoittamiseen teatterille. Kehyskertomuksia sisäkertomuksineen lähestytään etupäässä kirjallisuudentutkimuksen, kuten narratologian teorioiden kautta. Tutkielma hyödyntää myös draaman- ja teatterintutkimuksen alojen lähteitä, ja arvioi uudenlaisia käsikirjoittamisen muotoja yleisemmin, myös draaman jälkeisen teatterin kontekstissa.
Lisäksi se yhdistää aiheen käsittelyyn joitakin media- ja elokuvakäsikirjoittamisen sisältöjä, ja pyrkii antamaan myös käytännönläheistä tietoa luovan käsikirjoittamisen tueksi. Näkökulma on teatterissa, mutta soveltaen huomiot voivat olla käyttökelpoisia muissakin yhteyksissä.
Teoreettiset lähtökohdat ovat kehyskertomusrakenteiden yleisten ominaisuuksien määrittelyssä narratologisesti, sivuten myös sen vieruskäsitteitä. Tarkemmin keskitytään erityisesti biografisiin kehyskertomuksiin, ja niiden erityispiirteisiin. Lajia, joka yhdistelee ominaisuuksia niin faktasta kuin fiktiostakin, esitellään sekä muutamien esimerkkiteosten kautta että teoretisoiden.
Laajimman käsittelyn saa tekijän itsensä käsikirjoittama ja sovittama esitysteksti Kuolleiden henget – Edgar Allan Poen tarinoita tapaustutkimuksena kehyskertomusrakenteen sisältävästä tekstistä. Osiossa avataan sen useita erilaisia tekstilajeja yhdistelevää muotoa ja tarkastellaan kirjoitusprosessia suunnittelusta lähtien aina valmiiksi esitystekstiksi asti. Kohdetekstiin sovelletaan esitettyjä teoreettisia sisältöjä, ja sen kautta osoitetaan ja havainnollistetaan käsikirjoittamisen muodon käytännön hyödyntämisen mahdollisuuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa
Eräpuro, Kaisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää oppijan kokemusta draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppijalla on opetustilanteissa, joihin sisältyy draaman ... -
Fronesis ja draaman kirjoittaminen chatbotilla
Ådahl, Mariika (2018)Voiko tekoälyä hyödyntävän chatbotin eli keskustelurobotin avulla kirjoittaa draamadialogia? Opettaako chatbotin kanssa kirjoittaminen minulle fronesista eli käytännön viisautta? Kandidaatintutkielmani on katsaus ja käytännön ... -
Pastissi kirjoittajan työvälineenä
Tressel, Laura (2021)Kandidaatintyössäni tutkin, minkälainen kirjoittajan työväline pastissi on. Lähtökohta tutkimukselle oli yhtäältä kiinnostukseni pastissien tekemiseen ja toisaalta havaintoni siitä, että pastissi ei yleensä nauti suosiota ... -
Kahden maailman välissä : Marko Tapion Arktinen hysteria Väinö Linnan haastajana
Kuhna, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2004)Matti Kuhna tutki väitöskirjatyössään keskisuomalaisen kirjailijan Marko Tapion pääteosta Arktinen hysteria (1967, 1968). Kuhna havaitsi, että teos on modernistinen vastine Väinö Linnan Pohjantähti-trilogialle (1959–1962) ... -
Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
Arola, Emmi (2014)Tässä kirjallisuuden sivulaudaturtutkielmassa tarkastellaan novellin rakenteellisia aineksia sekä esitetään malli novellianalyysin opettamisesta lukiossa. Tutkielma on jaettu kahteen osaan: ensimmäiset kaksi lukua keskittyvät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.