Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNiemi, Liisa
dc.contributor.authorKoivula, Minna
dc.contributor.authorLaaksonen, Salla-Maaria
dc.contributor.authorVilli, Mikko
dc.date.accessioned2021-07-01T08:58:47Z
dc.date.available2021-07-01T08:58:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNiemi, L., Koivula, M., Laaksonen, S.-M., & Villi, M. (2021). Vaakakupissa vaarat ja vastuu : julkisen palvelun median arvot sosiaalisen median alustojen paineessa. <i>Media & viestintä</i>, <i>44</i>(2), 23-44. <a href="https://doi.org/10.23983/mv.109858" target="_blank">https://doi.org/10.23983/mv.109858</a>
dc.identifier.otherCONVID_97950075
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76939
dc.description.abstractSosiaalisen median alustat ovat muovanneet media-alan prosesseja ja käytäntöjä merkittävästi. Alustayritysten toimintaa ohjaavat erilaiset arvot ja tavoitteet kuin mediaorganisaatioita, mikä aiheuttaa toimijoiden välille ristiriitaa. Toimintatavoistaan ja arvoistaan sosiaalisessa mediassa joutuvat neuvottelemaan erityisesti julkisen palvelun mediayhtiöt, joiden peruskivenä ovat julkisen palvelun arvot. Tarkastelemme tässä artikkelissa suomalaisen julkisen palvelun mediayhtiön Yleisradion alustasuhdetta laadullisen haastatteluaineiston avulla. Kysymme, miten Yleisradiossa kuvataan ja perustellaan suhdetta sosiaalisen median alustoihin ja minkälaiseen arvopuheeseen suhteen kuvaaminen kytkeytyy. Analyysimme perusteella Ylen alustasuhde näyttäytyy tasapainotteluna. Ylen toiminta sosiaalisen median alustoilla pohjautuu sen oman legitimiteetin varmistamisen lisäksi eettisyyteen ja vahvaan julkisen palvelun eetokseen. Arvopuheen osalta nousevat esiin ennen kaikkea universaaliuteen, riippumattomuuteen ja yhteiskunnan palvelemiseen liittyvät arvot. Alustasuhteen tasapainotteleva, neuvotteleva olemus korostuu niin puheessa kuin haastateltavien kuvaamissa työkäytännöissä. Alustat eivät vain yksipuolisesti muuta media-alan prosesseja, vaan osin myös olemassaolollaan ohjaavat arvopohjaiseen keskusteluun ja pohdintaan.fi
dc.description.abstractSocial media platforms have significantly shaped various media processes and practices. The activities of platform companies are guided by different values and goals than those of media organizations, which causes a conflict between the actors. Especially public service media companies, whose cornerstone are the values of public service, have to renegotiate their practices and values when operating on social media. In this article, based on the analysis of qualitative interview data we examine the relationship of the Finnish public service media company Yleisradio to social media platforms. We study how this relationship is described and justified in Yleisradio and what kind of value discourse it is related to. Based on our analysis, Yle’s platform relationship is manifested as an act of balancing. Yle's operations on social media platforms are based not only on ensuring its own legitimacy but also on ethics and a strong public service ethos. With regards to values, the values of universality, independence and serving the public and society at large stand out. The balancing and negotiating nature of the platform relationship is emphasized both in the discourse and the work practices described by the interviewees. The platforms not only unilaterally change the processes in the media industry, but in part also, through their existence, guide value-based discussion and reflection.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherMedia- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry
dc.relation.ispartofseriesMedia & viestintä
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherYleisradio
dc.titleVaakakupissa vaarat ja vastuu : julkisen palvelun median arvot sosiaalisen median alustojen paineessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107014127
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange23-44
dc.relation.issn1798-3827
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume44
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysomediayhtiöt
dc.subject.ysojulkiset palvelut
dc.subject.ysoyleisradioyhtiöt
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysoarvot (käsitykset)
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysoalustatalous
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28567
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1285
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10455
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5604
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1044
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20774
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23085
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38290
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.doi10.23983/mv.109858
dc.relation.funderViestintäalan tutkimussäätiöen
dc.relation.funderViestintäalan tutkimussäätiöfi
jyx.fundinginformationTutkimustamme on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0