Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia itseohjautuvia autoja ja niiden hyötyjä liikenteessä ihmiskuljettajiin verrattuna. Itseohjautuvien autojen hyötyjä tarkastellaan ensisijaisesti liikenneturvallisuuden ja niiden taloudellisuuden näkökulmasta. Itseohjautuville autoille ja ihmiskuljettajien käyttäytymiselle liikenteessä on omat sisältölukunsa. Lisäksi viimeinen sisältöluku vertailee itseohjautuvien autojen ja ihmiskuljettajien suorituskykyä liikenteessä sekä esittelee itseohjautuvien autojen eettisiä ongelmia. Tutkielmassa määritellään lähdekirjallisuuden avulla itseohjautuvien autojen automatisaation erilaiset tasot, mitä ne pitävät sisällään ja miten ne eroavat toisistaan. Tutkielmassa käydään myös läpi itseohjautuvien autojen tulevaisuuden ennusteita sekä niiden erilaisia muotoja. Itseohjautuvien autojen tuomien mahdollisuuksien lisäksi tutkielmassa käydään läpi niiden aiheuttamia eettisiä ongelmia. Tuloksina havaittiin itseohjautuvien autojen parantavan huomattavasti liikenneturvallisuutta, mikä näkyi myös osana taloudellisia hyötyjä. Liikenneturvallisuuden ja taloudellisten hyötyjen lisäksi havaittiin itseohjautuvien autojen vähentävän huomattavasti kasvihuonepäästöjä tulevaisuudessa.
...
The purpose of this thesis is to study self-driving cars and their benefits in transportation compared to human drivers. The benefits of self-driving cars are primarily considered from the perspective of road safety and their economy. Self-driving cars and the behavior of human drivers in transportation have their own content figures. In addition, the last content chapter compares the performance of self-driving cars and human drivers in transportation and presents the ethical problems of self-driving cars. This thesis defines the different levels in automation of self-driving cars, what they contain and how they differ from each other with the help of source literature. The thesis also reviews the future predictions of self-driving cars and their various forms. In addition to the possibilities offered by self-driving cars, this thesis examines the ethical problems they cause. As a result, self-driving cars were found to significantly improve road safety, which was also reflected in the economic benefits. In addition to transportation safety and economic benefits, self-driving cars were found to significantly reduce greenhouse gas emissions in the future.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
Into, Niko (2023)Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, ... -
Autojen käyttöjärjestelmien vaikutus turvallisuuteen
Partanen, Juuso-Petteri (2021)Uusissa autoissa olevien erilaisten järjestelmien ja ominaisuuksien määrä on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Niiden hallitsemiseen on täytynyt kehittää uudenlaisia ohjaustapoja, sillä pelkät painikkeet ... -
Alkoholinkäytön aiheuttama liikennekuoleman riski Suomessa
Luoma, Arto; Koskinen, Lasse; Nyblom, Jukka (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2023)Tässä tutkimuksessa analysoidaan juopumuksen asteen vaikutusta kuolemaan johtavan liikenneonnettomuuden riskiin moderneilla tilastollisilla menetelmillä. Tutkimuksen pääaineistona ovat vuosina 2005–2014 Suomessa tapahtuneet ... -
Mining road traffic accidents
Äyrämö, Sami; Pirtala, Pasi; Kauttonen, Janne; Naveed, Kashif; Kärkkäinen, Tommi (University of Jyväskylä, 2009) -
Modeling human road crossing decisions as reward maximization with visual perception limitations
Wang, Yueyang; Srinivasan, Aravinda Ramakrishnan; Jokinen, Jussi, P. P.; Oulasvirta, Antti; Markkula, Gustav (IEEE, 2023)Understanding the interaction between different road users is critical for road safety and automated vehicles (AVs). Existing mathematical models on this topic have been proposed based mostly on either cognitive or machine ...