dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Roikonen, Anna-Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T07:19:29Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T07:19:29Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76804 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on olla jatkamassa keskustelua kouluväkivallasta sekä tarkastella mediatekstien kuvauksia siitä. Kouluväkivallan tutkimuksessa sekä mediassa on usein painotettu yksilöiden roolia ja vastuuta.
Tässä tutkimuksessa kouluväkivaltaa lähestytään erityisesti yhteisötasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia kouluväkivaltaan mediateksteissä yhteisötasolla liitettiin. Sen aineistona olivat syksyllä 2020 verkossa julkaistut uutis- ja lehtikirjoitukset. Tutkimusaineistona olleet mediatekstit on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen
ja tutkimuksen ote on laadullinen.
Yhteisötasolla mediateksteissä kouluväkivaltaan liitettiin etenkin kaksi
haastetta; kouluväkivaltaan puuttumiseen liittyvät sekä turvallisen oppimisympäristön rakentamiseen liittyvät haasteet. Puuttumiseen liittyviin haasteisiin liitettiin mediateksteissä neljä syytä: 1) kouluväkivalta ei aina tule aikuisten tietoon, 2) ennaltaehkäisemisen haasteet 3) aikuisten osaamattomuus sekä 4) asenteet. Turvallisen oppimisympäristön rakentamisen haasteisiin liitettiin myös
neljä syytä 1) taustalla olevat rakenteet, 2) koulun ilmapiiri, 3) oppilaiden väliset suhteet sekä 4) yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat.
Näihin haasteisiin ja syihin löytyi mediateksteistä myös ratkaisuehdotuksia kuten esimerkiksi väkivaltaan liittyvien riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen, yhteisöllisyyden luominen kouluun sekä väkivaltailmiöön liittyvän koulutuksen lisääminen.
Mediatekstien perusteella vahvistui ajatus siitä, että median ja eri tahojen
yhteistyön merkitystä on jatkossa hyvä pohtia kouluväkivallan ennaltaehkäisemisen ja vähentämisen suhteen. Ilmiöön on tärkeää etsiä ratkaisuja laajasti myös yhteisötasolla pyrkien ymmärtämään kouluyhteisön toimintaa. | fi |
dc.format.extent | 81 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kouluväkivalta | |
dc.subject.other | yhteisötaso | |
dc.subject.other | mediateksti | |
dc.title | Mediatekstien kuvauksia kouluväkivallasta yhteisötasolla syksyllä 2020 : haasteita, syitä ja ratkaisuehdotuksia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106233999 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | media | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |