Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha T.
dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorRaittila, Ilona
dc.date.accessioned2021-06-23T06:30:49Z
dc.date.available2021-06-23T06:30:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76787
dc.description.abstractInkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan ja erityisopettajan välistä yhteistyötä ja erityisesti yhteistyön toimiviksi koettuja toteutusmuotoja. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn yhteistyön luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteistyötä luokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja minkälaisesta erityisopettajan kanssa tehdystä yhteistyöstä luokanopettajilla on hyviä kokemuksia. Toisena tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia yhteistyön muotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu käyttäen aineistolähtöistä merkitysanalyysia. Tyypillisiä luokanopettajan ja erityisopettajan välisen yhteistyön ja erityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle oppilasryhmälle erillisessä tilassa antama opetus sekä luokanopettajan ja erityisopettajan luokkahuoneessa yhdessä toteuttama samanaikaisopetus. Intensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen erityisopetus oli käytössä joissain kouluissa. Lisäksi opettajien välinen jatkuva keskustelu oli keskeinen yhteistyömuoto. Luokanopettajat olivat yleisesti tyytyväisiä erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja toteutettuihin yhteistyömuotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu erityisopettajan kanssa koettiin tärkeiksi. Luokanopettajat arvostivat yhteistyökumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja kokemusta. Luokanopettajat toivoivat lisää erityisopetusresurssia sekä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä erityisopettajan kanssa, elleivät opetustoimen taloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat korostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja tehtäessä, mikä kertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta työotteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisiä raja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien kehittäminen edelleen on tärkeää, ja siinä opettajat ovat avainasemassa: inkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekemä yhteistyö ja osaamisen jakaminen.fi
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppimisen ja koulunkäynnin tuki
dc.title"Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106233982
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot