University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Siinä rajapinnan keskiössä on se lapsi ja sen paras" : luokanopettajien kokemuksia toimivasta yhteistyöstä erityisopettajan kanssa

Thumbnail
View/Open
499.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raittila, Ilona
Date
2021
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Inkluusiokehityksen myötä yhä useammat tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat perusopetuksessa yleisopetuksen luokissa, jolloin luokanopettaja ja erityisopettaja työskentelevät yhteistyössä oppilaiden tarvitseman tuen toteuttamiseksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luokanopettajan ja erityisopettajan välistä yhteistyötä ja erityisesti yhteistyön toimiviksi koettuja toteutusmuotoja. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Ensimmäisenä tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisen erityisopettajan kanssa tehdyn yhteistyön luokanopettajat ovat kokeneet toimivaksi; millaista yhteistyötä luokanopettajat ovat tehneet erityisopettajan kanssa ja minkälaisesta erityisopettajan kanssa tehdystä yhteistyöstä luokanopettajilla on hyviä kokemuksia. Toisena tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia yhteistyön muotoja erityisopettajan kanssa luokanopettajat toivoisivat jatkossa. Tutkimus on toteutettu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto koostuu kuuden opettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin toukokuussa 2019. Tutkimusaineiston analyysi on toteutettu käyttäen aineistolähtöistä merkitysanalyysia. Tyypillisiä luokanopettajan ja erityisopettajan välisen yhteistyön ja erityisopetuksen toteutusmuotoja olivat erityisopettajan pienelle oppilasryhmälle erillisessä tilassa antama opetus sekä luokanopettajan ja erityisopettajan luokkahuoneessa yhdessä toteuttama samanaikaisopetus. Intensiivinen jaksottainen erityisopettajan luona tapahtuva osa-aikainen erityisopetus oli käytössä joissain kouluissa. Lisäksi opettajien välinen jatkuva keskustelu oli keskeinen yhteistyömuoto. Luokanopettajat olivat yleisesti tyytyväisiä erityisopettajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön ja toteutettuihin yhteistyömuotoihin. Tiivis keskusteluyhteys ja yhteinen opetuksen suunnittelu erityisopettajan kanssa koettiin tärkeiksi. Luokanopettajat arvostivat yhteistyökumppaneinaan toimivien erityisopettajien ammattitaitoa ja kokemusta. Luokanopettajat toivoivat lisää erityisopetusresurssia sekä nykyistä tiiviimpää yhteistyötä erityisopettajan kanssa, elleivät opetustoimen taloudelliset resurssit rajoittaisi toiveiden toteutumista. Luokanopettajat korostivat vahvasti lapsen edun ensisijaisuutta opetusratkaisuja tehtäessä, mikä kertoo luokanopettajien eettisesti korkeatasoisesta työotteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisopetuksen ja erityisopetuksen välisiä raja-aitoja tulisi madaltaa. Inklusiivisen koulun toimintamallien kehittäminen edelleen on tärkeää, ja siinä opettajat ovat avainasemassa: inkluusion toteutumista edesauttavat opettajien tekemä yhteistyö ja osaamisen jakaminen. ...
Keywords
oppimisen ja koulunkäynnin tuki moniammatillisuus erityisopettajat luokanopettajat inkluusio yhteistyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106233982

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityisopettajien ja luokanopettajien yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamisessa 

    Sillanpää, Roosa (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien ja luokanopettajien välistä yhteistyötä osana oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista. Tavoitteena oli erityisesti tutkia oppimisen ja koulunkäynnin ...
  • Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa" 

    Sippola, Pirjo (2015)
    TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ...
  • "Mä en oo mikään yksityisyrittäjä" : erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö erityisopettajan näkökulmasta 

    Venemies, Anja (2007)
  • Tutkimus erityisopettajan ja luokanopettajan roolista ja yhteistyöstä esimerkkinä puhehäiriöisen oppilaan äännehäiriön s- ja r-virheiden korjaaminen 

    Huhta, Päivi (2005)
  • Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa 

    Silvonen, Anni (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre