Ammatillinen opettaja osaamisen muutoksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia osaamisesta toisella asteella. Lisäksi selvitetään, millaisia osaamis- ja lisäkoulutustarpeita opettajilla on vuonna 1.1.2018 voimaan tulleen reformin jälkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin puolisrukturoituna teemahaastatteluna talven 2020–2021 aikana. Teemat, opettajan osaaminen ja ke-hittyminen, olivat kaikille samat, mutta keskustelu oli vapaamuotoista. Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammatillista lehtoria, jotka toimivat saman koulutusorganisaation tulosyksikössä eri osastoilla. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että opettajien osaaminen perustuu vankkaan ammattialan tietoihin ja opetusmenetelmätaitoihin, ohjaus- ja vuorovaikutustaitoihin, oman työn johtamiseen ja hyvinvointiin sekä työelämälähtöisen pedagogiikkaan. Opettajat kokivat ammatillisen osaamisensa laajentuneen, työtehtäviensä lisään-tyneen ja opettajan roolin uudistuneen kasvattajasta osaamisen ohjaajaksi ja valmentajaksi. Opettajan työssä vaadittavan osaamisen nähtiin kehittyneen opettajan oman ammattialan ja opetustehtävien kautta hankitusta työkokemuksesta, työ-elämäyhteistyöstä ja lisäkoulutuksista. Kehittymisen tueksi toivottiin kollegiaalisuutta, mentoritoimintaa, pariopettajuutta, lyhyitä täsmäkoulutuksia, laadu-kasta työelämäyhteistyötä sekä lisää resursseja. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamisperusteisuus ja työ-elämälähtöisyys näkyvät jo kohtuullisesti opettajien käytänteissä oppilaitosten arjessa. Laajentunut opettajan osaaminen ja kehittyminen edellyttää avointa dia-logia, pedagogisten mallien terävöittämistä työelämään perustuvaksi sekä tarkempaa työnjakoa koulutusorganisaatioissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Creative Engagement in Online and Hybrid Teacher's Professional Development Programs
Fenyvesi, Kristof; Nurhasanah, Farida (Tallinna ülikool, 2022)This chapter briefly introduces a few critical aspects of online and hybrid Teachers’ Professional Development (TPD) program design, based on our experiences concerning the facilitation of hybrid TPD programs for Southeast ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
"Learning Online" for Vocational Teachers : Visualisation of a Competence-Based Approach in Digital Open Badge-Driven Learning
Brauer, Sanna; Kettunen, Jaana; Hallikainen, Ville (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2018)Vocational education in Finland is based on competence-based qualification requirements. Meanwhile, digital open badges promote competence-based assessment and shared expertise in digital environments. The educational ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.