Ammatillinen opettaja osaamisen muutoksessa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia osaamisesta toisella asteella. Lisäksi selvitetään, millaisia osaamis- ja lisäkoulutustarpeita opettajilla on vuonna 1.1.2018 voimaan tulleen reformin jälkeen. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin puolisrukturoituna teemahaastatteluna talven 2020–2021 aikana. Teemat, opettajan osaaminen ja ke-hittyminen, olivat kaikille samat, mutta keskustelu oli vapaamuotoista. Tutkimukseen osallistui yhdeksän ammatillista lehtoria, jotka toimivat saman koulutusorganisaation tulosyksikössä eri osastoilla. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että opettajien osaaminen perustuu vankkaan ammattialan tietoihin ja opetusmenetelmätaitoihin, ohjaus- ja vuorovaikutustaitoihin, oman työn johtamiseen ja hyvinvointiin sekä työelämälähtöisen pedagogiikkaan. Opettajat kokivat ammatillisen osaamisensa laajentuneen, työtehtäviensä lisään-tyneen ja opettajan roolin uudistuneen kasvattajasta osaamisen ohjaajaksi ja valmentajaksi. Opettajan työssä vaadittavan osaamisen nähtiin kehittyneen opettajan oman ammattialan ja opetustehtävien kautta hankitusta työkokemuksesta, työ-elämäyhteistyöstä ja lisäkoulutuksista. Kehittymisen tueksi toivottiin kollegiaalisuutta, mentoritoimintaa, pariopettajuutta, lyhyitä täsmäkoulutuksia, laadu-kasta työelämäyhteistyötä sekä lisää resursseja. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamisperusteisuus ja työ-elämälähtöisyys näkyvät jo kohtuullisesti opettajien käytänteissä oppilaitosten arjessa. Laajentunut opettajan osaaminen ja kehittyminen edellyttää avointa dia-logia, pedagogisten mallien terävöittämistä työelämään perustuvaksi sekä tarkempaa työnjakoa koulutusorganisaatioissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29376]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ... -
Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteet : kuntaesimiehet ammatillisen osaamisen johtajina ja henkilöstön kehittäjinä
Huovinen, Mirva (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntaesimiesten käsityksiä osaamisen johtamisesta osana toiminnan johtamista ja omasta roolistaan henkilöstön osaamisen kehittäjinä. Tutkimus tuki kohdekunnan tavoitetta tehostaa ...