Show simple item record

dc.contributor.advisorHallila, Mika
dc.contributor.authorKorhonen, Venla
dc.date.accessioned2021-06-18T07:53:36Z
dc.date.available2021-06-18T07:53:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76701
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013–2015) tapoja esittää tappamista ambivalenttina ilmiönä. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yhtäaikaiseen läsnäoloon. Arvioin myös, millaiseen asemaan väkivallan ambivalenssin kohtaaminen asettaa katsojan. Teoreettisesti tutkimukseni sijoittuu väkivaltarepresentaatioiden tutkimuksen alueelle; erityisesti tarkastelen katsojan asemaa väkivaltarepresentaatioiden vastaanottajana. Lisäksi hyödynnän narratiivisen empatian teoriaa ja keskustelen aiemman Hannibal-tutkimuksen kanssa. Käytän metodinani kriittis-reparatiivista analyysia, joka huomioi väkivallan ambivalentit ulottuvuudet ja kiinnittää väkivaltarepresentaatioiden arvottamisen sijasta huomionsa siihen, mitä vaikutuksia niillä voi olla. Thomas Harrisin sarjamurhaaja–kannibaali Hannibal Lecteriä käsitteleviin kirjoihin pohjaava Hannibal esittää väkivaltaa graafisesti ja häiritsevästi mutta myös esteettisesti ja tyydytystä herättävästi. Sarjan tappamisrepresentaatioita ei voikaan käsitellä vain joko niiden negatiivisiksi tai positiivisiksi ymmärretyt elementit huomioiden. Tavoitteenani on selvittää, miten Hannibal esittää tappamista ambivalentisti eli niin, että tappaminen saa sarjassa yhtä aikaa sekä positiivisiksi että negatiivisiksi luokiteltavia merkityksiä. Lisäksi tutkin, voivatko ambivalentit tappamisen esitykset olla produktiivisia. Tällä tarkoitan sitä, että tappamisrepresentaatiot voivat saada katsojassaan aikaan muutosta esimerkiksi haastamalla katsojan väkivaltaa koskevia tunteita tai asenteita. Tutkielmaani ohjaavat tutkimuskysymykset ovat: 1. Millaisia ambivalentteja merkityksiä tappaminen tekona saa sarjassa? 2. Millaisia produktiivisia mahdollisuuksia ambivalentteja merkityksiä kantavan väkivaltafiktion katsominen voi tarjota katsojalle? Analyysissani esitän kuusi teemaa, joissa tappamisen saamat ambivalentit merkitykset näkyvät. Tappamista esitetään Hannibalissa ihmisyyteen kuuluvana piirteenä. Tappaminen näyttäytyy myös taiteena sekä uuden luomisen ja jumalallisen oikeuden jakamisen välineenä. Tappaminen voi toimia henkilökohtaisen muutoksen moottorina tai yhdistyä rakkauteen. Lisäksi tappamisesta voidaan saada nautintoa. Kaikkien näiden teemojen puitteissa tappaminen saa positiivisia merkityksiä: tappaminen saadaan näyttämään itseilmaisun, välittämisen, oikeudenmukaisuuden ja nautinnon kanavalta. Samaan aikaan tappaminen kuitenkin näyttäytyy myös pelottavana, inhottavana, vahingoittavana ja moraalisesti tuomittavana. Osoitan myös, että tappamisen ambivalentisti esittämisellä on produktiivisia mahdollisuuksia. Hannibal haastaa katsojan kohtaamaan potentiaalin väkivaltaisuuteen muissa ihmisissä ja itsessään. Näin katsoja voi oppia tunnistamaan ”normaaliuteen” sisältyvää väkivaltaa sekä toisaalta laajentamaan empatiansa piiriä. Oman väkivaltaisuuden kohtaaminen taas lisää itseymmärrystä ja tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omia väkivaltaan liittyviä ajatuksia ja tunteita. Lisäksi väkivallan ambivalentisti esittäminen pakottaa katsojan työstämään katsotun herättämiä epämukavuuden, nautinnon ja ristiriitaisuuden kokemuksia. Katsojaa kannustetaan kyseenalaistamaan väkivaltafiktion kuluttamisen tapojaan ja kysymään toistuvasti itseltään, miltä väkivallan katsominen tuntuu.fi
dc.format.extent97
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherHannibal
dc.titleTappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106183897
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysotelevisiosarjat
dc.subject.ysoyleisö
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoambivalenssi
dc.subject.ysotappaminen
dc.subject.ysoväkivalta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record