Sanallisen arvioinnin sekä kodin ja koulun yhteistyökokeilun vaikutukset oppilaiden oppimistuloksiin = The experiment on verbal school reports and collaboration between home and school and its effects on pupils' learning results
Authors
Date
1982The project is connected with the development of pupil evaluation. The report describes the effects of the experiment on pupils' learning results: study skills, motivation, self-concept, and achievement in mother tongue (3. grade) and mathematics (3. and 6. grade). The test group consisted of 543 pupils and the control group of 551. The theoretical background of the experimental programme was based on Beatty and Clark t s Self-Concept Theory of Motivation and Learning. Study skills improved most amongst low-achieving boys in grade 3 and in the subarea “study environment at home” it in grade 6. The experiment developed affective motivation in grade 3 and strengthened positive self-concept especially ''self-confidence and self-approval” in grade 6. The treatment influenced pupils' success in the dictation test in grade 3 and somewhat also their achievement in mathematics in grade 6. Tutkimus liittyy oppilasarvostelun kehittämistyöhön. Julkaisussa kuvataan kokeilun vaikutuksia oppilaiden oppimistuloksiin: opiskelutaidot, motivaatio, minäkäsitys sekä äidinkielen (3. luokka) ja matematiikan koulusaavutukset (3. ja 6. luokka). Koeryhmässä oli 543 oppilasta ja kontrolliryhmässä 551. Kokeiluohjelman teoreettinen tausta pohjautui Beattyn ja Clarken motivaation ja oppimisen minäkäsitysteoriaan. Opiskelutaitojen kehitys oli myönteisintä 3. luokan heikosti menestyvillä pojilla ja 6. luokalla ”kodin opiskeluympäristön" osalla. Kokeilulla voitiin vaikuttaa 3. luokan affektiivisen motivaation kehittymiseen sekä 6. luokalla myönteisen minäkäsityksen, erityisesti ”Itseluottamuksen ja itsehyväksynnän" parantamiseen. Käsittelyllä oli vaikutusta 3. luokan sanelukokeessa menestymiseen sekä jonkin verran 6. luokan matematiikan koulusaavutuksiin.
ISBN
978-951-39-8760-2Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3535]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sanallisen arvioinnin sekä kodin ja koulun yhteistyökokeilun vaikutukset oppilaiden oppimistuloksiin : tutkimuksen liitteet = The experiment on verbal school reports and collaboration between home and school and its effects on pupils' learning results : appendinces
Korpinen, Eira (1982)The report contains scales measuring verbal evaluation and cooperation between home and school, which were used in the follow-up of pupils' study skills, motivation, self-concept, and achievement in mother tongue and ... -
Tracking student teachers’ technology-enhanced collaborative problem solving : Combining objective assessment data with subjective verbal reporting
Pöysä-Tarhonen, Johanna; Care, Esther; Awwal, Nafisa; Häkkinen, Päivi; Ahonen, Arto (International Society of the Learning Sciences, 2016)In spite of increasing interest, technology-enhanced formative assessment practices reflecting 21st century skills are not yet much studied, particularly in teacher education context. Also, studies that combine both ... -
Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
Peurala, Laura (2020)Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää ... -
Fostering the relationship between home and school : a case study of a senior secondary school in the Gambia
Babatunde, Adeshina (2011)The study examines the extent to which the relationship between home and school affects students’ academic achievements. A senior secondary school in The Gambia was chosen for this study. The focus of the research was to ...