University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Äitien asenteet varhaiskasvatuksen uudistuksia kohtaan : tarkastelussa viisivuotiaiden maksuton varhaiskasvatus ja esiopetuksen alkaminen viisivuotiaana

Thumbnail
View/Open
622.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malinen, Heidi
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien asenteita viisivuotiaiden maksuttomaan varhaiskasvatukseen ja esiopetuksen alkamiseen viisivuotiaana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten eri tekijät ovat yhteydessä äitien asenteisiin varhaiskasvatuksen ajankohtaisten uudistusten kohdalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin äitiin ja perheeseen liittyvien sosioekonomisten, lapsen hoidollisten ja äidin mielipiteellisten tekijöiden yhteyttä äitien asenteisiin. Tutkimuksessa oli lisäksi tavoitteena selvittää, onko äitien viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen alkamisen viisivuotiaana asenteiden välillä yhteyttä toisiinsa. Tutkimusaineisto koostui 1289 äidin vastauksista. Aineisto oli osa CHILDCARE-hankkeen vuoden 2019 varhaiskasvatuskyselyä, joka oli suunnattu noin nelivuotiaiden lasten vanhemmille. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa asenteisiin liittyviä tekijöitä tarkasteltiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla ja asenteiden välistä yhteyttä korrelaatiokertoimella. Tutkimus osoitti, että äitien henkilökohtaiset sosioekonomiset taustatekijät eivät juurikaan olleet yhteydessä äitien asenteisiin varhaiskasvatuksen uudistuksien kohdalla. Sen sijaan tutkimuksessa ilmeni, että maksuttoman varhaiskasvatuksen kohdalla yhteydessä olivat erityisesti perheen talouteen liittyvät tekijät. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi, että molempien varhaiskasvatusuudistusten kohdalla yhteydessä olivat asuinkunta, jossa oli osallistuttu viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun, sekä äitien varhaiskasvatukseen liittämä mielipide lapsen oppimisen ja kehityksen tukemisesta. Tutkimuksessa myös selvisi, että äitien asenteiden välillä oli heikko samansuuntainen yhteys. ...
Keywords
varhaiskasvatuksen uudistukset viisivuotiaiden maksuton varhaiskasvatus kaksivuotinen esiopetus varhaiskasvatus asenteet äidit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143696

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa 

    Palsamäki, Anna-Maria (2022)
    Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen ...
  • Viisivuotiaiden lasten vanhempien kokemukset hyvinvoinnistaan varhaiskasvatuksen sulkutoimenpiteiden aikana 2020 

    Pajula, Reetta (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen sulkutoimenpiteistä aiheutuneita muutoksia noin 5- vuotiaiden lasten perheissä kevään 2020 aikana. Tutkielmassa selvitettiin, millaisia muutoksia sulkutoimenpiteistä ...
  • Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa 

    Hyyrynen, Roosa (2022)
    Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ...
  • Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa 

    Arminen, Reeta (2021)
    Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ...
  • Monella kielellä Suomen kunnissa 2017 : selvitys muun laajamittaisen ja suppeamman kaksikielisen varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen tilanteesta 

    Peltoniemi, Annika; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Sjöberg, Sannina (Jyväskylän yliopisto, 2018)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre