dc.contributor.advisor | Eskelä-Haapanen, Sirpa | |
dc.contributor.advisor | Muhonen, Heli | |
dc.contributor.author | Hannula, Karoliina | |
dc.contributor.author | Vehmer, Artturi | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T05:27:25Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T05:27:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76478 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden
näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on
tuoda tietoa kansainvälisellä kentällä tapahtuneesta opetustoiminnasta globaalikasvatuksen näkökulmasta ja tarjota käytännön ratkaisuja kasvatusalan globaalikasvatuksen koulutuksen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Tutkimuksemme edustaa metodisesti laadullista lähestymistapaa. Aineisto
kerättiin seitsemällä avoimella haastattelulla vuonna 2019. Haastateltavat olivat
suomalaisia joko kasvatusalan opiskelijoita tai valmistuneita asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset voitiin jakaa vapaaehtoistyön haasteisiin ja
motiiveihin. Haasteiden suuri määrä ja saturaatio viittasivat Afrikassa tapahtuvan kasvatusalan kansainvälisen vapaaehtoistyön olevan paikallista kouluyhteisöä heikosti kehittävää toimintaa. Kokonaisuudessaan vapaaehtoisten motiivit
olivat luonteeltaan vastavuoroisen altruismin mukaisia. Vapaaehtoisten motiivit
muuttuivat jakson aikana kohdattujen haasteiden johdosta alun altruistisista motiiveista vapaaehtoisia itseään hyödyttäviin motiiveihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaaleihin tietoverkkoihin tottuneelle sukupolvelle voisi olla hedelmällistä sisällyttää kriittisen globaalikasvatuksen käsittely osaksi opettajan opintoja, sillä tutkimuksen tulosten perusteella
voitiin todeta vapaaehtoisilla kasvatusalan asiantuntijoilla ilmenneen luontaista
taipumusta kriittisen globaalikasvatuksen mukaiseen ajatteluun. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106143683 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | motiivit (vaikuttimet) | |
dc.subject.yso | vapaaehtoistyö | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | globaalikasvatus | |
dc.subject.yso | maailmankansalaisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |