Laihduttaminen ja painonhallinta iltapäivälehtien kansisivujen otsikoissa ja kuvissa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata laihduttamiselle ja painonhallinnalle rakentuvia merkityksiä iltapäivälehtien Ilta-Sanomien ja Iltalehden kansisivujen otsikoissa. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata, millaisia laihduttamiseen ja painonhallintaan liittyvien otsikoiden yhteydessä olevat kuvat olivat. Tutkimuksen aineistona oli 71 painonhallintaa ja laihduttamista käsittelevää otsikkoa vuoden 2018 Ilta-Sanomien ja Iltalehden kansisivuilta, sekä otsikoiden yhteydessä olleet kuvat, joita oli 87. Aineisto kerättiin Kansalliskirjaston digitaalisten aineistojen kokoelmasta. Aineisto analysoitiin sekä tekstien että kuvien osalta aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysimenetelmällä sekä aineiston erittelyllä.
Laihduttaminen ja painonhallinta oli otsikkotasolla ristiriitaista tavoiteltavuuden ja helppouden korostuessa. Ristiriitaisuus ilmeni, kun laihduttaminen ja painonhallinta näyttäytyi joko tavoiteltavana tai ei-tavoiteltavana, helppona tai haastavana, tai joko pysyvänä tai kausiluontoisena. Kuvissa painonhallintaa ja laihduttamista tarkasteltiin kehon ja kehon muutosten kautta. Kuvissa laihduttaminen ja painonhallinta näyttäytyi sekä miesten että naisten kehojen kautta. Kuitenkin naiset olivat kuvissa miehiä useammin aktiivisempina toimijoina laihduttamisessa ja painonhallinnassa. Kehon koon tarkastelu osoitti, että painonhallintaan ja laihduttamiseen liittyvässä aineistossa lihavuus tuotiin esille pääosin miehen kehon kautta, samalla kun normaalipainoisuus ja alipainoisuus esitettiin naisen kehon kautta.
Tutkimuksen tulosten avulla voidaan paremmin ymmärtää niitä käsityksiä, joita media tarjoaa ihmisille laihduttamisesta ja painonhallinnasta. Ihmisille muodostuneiden käsitysten ymmärtäminen on tärkeää esimerkiksi suunniteltaessa elintapaneuvontaa asiakkaalle, jonka tavoitteena on pudottaa painoa. Koska laihduttaminen ja painonhallinta vaatii paljon psyykkistä työskentelyä pelkän energiansaannin rajoittamisen ja energiankulutuksen lisäämisen ohella, on tärkeää ymmärtää, millaisena asiakas laihduttamisen ja painonhallinnan näkee, sillä näkemykset voivat myös vaikuttaa laihduttamisessa ja painonpudotuksessa onnistumiseen. Mediakuvasto voi myös vaikuttaa siihen, miten ylipainoiset kehot nähdään tai millaisia kehoja pidetään tavoiteltavina tai miehille tai naisille suotavina. Iltapäivälehtien lukijoilta ja kansisivujen silmäilijöiltä edellytetäänkin kriittistä medianlukutaitoa, sillä lehtien esiintuomat käsitykset eivät aina vastaa painonhallinnan ja laihduttamisen todellisuutta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten painon kokeminen ja laihduttaminen : Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study ja WHO-koululaistutkimus
Ojala, Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Median adonikset : miehen representaatiot iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa
Mynttinen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa kuvataan, millaisten diskurssien avulla miestä representoidaan suomalaisten iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa. Tavoitteena on analysoida esiin nousevaa maskuliinisuutta. Lisäksi tarkastellaan, ... -
Ruudusta lehteen, lehdestä kahvipöytään : televisio-ohjelmat iltapäivälehtien aiheina syksyllä 2012
Pukki, Kati (2015)Tämä tutkielma selvittää iltapäivälehtien ja televisio-ohjelmien välistä suhdetta, ja sitä, mitkä seikat siihen vaikuttavat. Tutkimuksen kohteena on iltapäivälehtien televisio-ohjelmauutisointi syksyllä 2012 ja siinä näkyvät ... -
Lähdetulva : iltapäivälehtien lähteiden käyttö Turun terrori-iskun ensiuutisoinnissa
Karvanen, Niko; Kuusijoensuu, Teemu (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelemme, miten Ilta-Sanomien ja Iltalehden toimittajat käyttivät lähteitä Turun puukotuksen kaltaisessa breaking news -tilanteessa, jossa tapahtuman kokonaiskuva ei ole alkutilanteessa median ... -
”You use them, not let them use you” : pohjoismaisten iltapäivälehtien journalistiset sosiaalisen median strategiat
Santapakka, Sanna-Leena (2022)Sosiaalinen media on merkittävä osa nykyistä mediatyötä. Aihetta on kuitenkin tutkittu pääasiassa sen mukaan, kuinka mediat voisivat hyödyntää sosiaalista mediaa parhaiten sisään tulevan liikenteen osalta. Tämän työn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.