dc.contributor.advisor | Rintala, Harri | |
dc.contributor.author | Mätäsaho, Marjo | |
dc.date.accessioned | 2021-06-08T07:54:48Z | |
dc.date.available | 2021-06-08T07:54:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76310 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) liikuntaa kokonaisuudessaan voisi kehittää. Miten liikunnanopettajat ja Liikkuva opiskelu –hankkeen työntekijät asian näkevät. Lisäksi tutkielman tarkoitus on pyrkiä ymmärtämään, miten nykyinen liikunta ammattiopistossa edistää tai ei edistä liikuntamotivaatiota ja työkykyä. Tutkimuksessani käytin lähdekirjallisuutta nuorten fyysisestä aktiivisuudesta, liikuntamotivaatiosta, työkyvystä sekä liikunnan merkityksestä työkykyyn.
Keräsin tutkimukseni aineiston teemahaastatteluna toukokuussa 2020. Haastattelin neljää eri Oulun seudun ammattiopistossa työskentelevää liikunnanopettajaa ja kahta Liikkuva opiskelu -hankkeen työntekijää. Analysoin aineistoni laadullisen tutkimuksen menetelmien teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Suurin haaste liikunnan kehittämisen kannalta ajatellen on liikunnan vähäinen määrä. Liikuntaa pitäisi ehdottomasti lisätä. Liikunnan vähäisyys on myös yhteydessä siihen, että elinikäistä liikuntamotivaatiota voi olla hankala luoda, ja samalla nuori ei ehdi sisäistää ajatusta työkyvyn ylläpidosta. Haastateltavat kokivat hyvänä asiana sen, että liikunta on yhä enemmän yhteydessä juuri siihen ammattiin, mihin nuori opiskelee. Haasteena ja kehittämisen kohteena pidettiin paitsi vähäistä liikunnan määrää myös epämääräisiä valtakunnallisia opintovaatimuksia, liikunnan yleisen arvostuksen puutetta ja opiskelijoiden liian heterogeenisia ryhmiä. Lähes kaikki haastateltavat toivat haastattelussa vahvasti esille sitä, että monipuolinen liikunta, erilaiset hankkeet ja työkykypassi ovat erittäin tärkeitä asioita ammatillisessa koulutuksessa ja niitä tulisi ehdottomasti kehittää entistä paremmiksi. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the thesis is to find out how the physical exercise of the Educational Consortium OSAO as a whole could be developed. How physical education teachers and employees of the Students on the Move project see it. In addition, the purpose of the thesis is to try to understand how current exercise in a vocational school promotes or does not promote exercise motivation and work ability. In my research, I used the literature on young people’s physical activity, exercise motivation, work ability and the importance of exercise for work ability.
I collected my research material as a thematic interview in May 2020. I interviewed four different physical education teachers working at the Educational Consortium OSAO and two employees of the Students on the Move project. I analyzed my material using the thematic design of a qualitative research method.
The biggest challenge for the development of physical activity is the small amount of physical activity. Amount of the physical activity in vocational school should be increased. Lack of exercise is also related to the fact that the motivation for lifelong exercise can be difficult to create and at the same time the young person does not have time to internalize the idea of maintaining work ability. It was a good thing for the interviewees that exercise is increasingly related to the profession in which the young person is studying. Not only the small amount of physical activity but also the vague national study requirements, the lack of general appreciation of physical activity and the too heterogenous groups of students were considered as a challenge and the object of development. Almost all interviewees strongly pointed out in the interview that diverse exercise, various projects and a work ability passport are very important issues in vocational school, and it should be developed even better. | en |
dc.format.extent | 54 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntamotivaatio | |
dc.title | Työkykyä ja hyvinvointia ammatillisesta koulutuksesta : tapaustutkimus Oulun seudulta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106083524 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | työkyky | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | fyysinen kunto | |
dc.subject.yso | terveyskäyttäytyminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |