Finland through kin eyes : portrayals of Finland in the travelogues of János Kodolányi
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tutkia minkälaisia kuvauksia ja stereotyyppejä suomalaisista esiintyi maailmansotien välisten vuosikymmenten aikana unkarilaisessa matkakirjallisuudessa ja mitä nämä kuvaukset kertovat Unkarin ja Suomen välisistä yhteiskunnallisista eroista ja samanlaisuuksista. Tutkimusaihe on mielenkiintoinen, koska monet silloin tehdyistä havainnoista ovat nykypäivinäkin relevantteja. Esimerkiksi hiljaisuuden ja luonnon tärkeys suomalaisille. Sen lisäksi kyseiset kuvaukset ja stereotyypit käytettiin jo sotien välisinä vuosina motivaationa yhteistyössä ja isänmaallisen propagandan levittämisessä. Tutkielma perustuu unkarilaiskirjailijan, János Kodolányin kahteen matkakirjaan Suomi, A csend országa (Suomi, hiljaisuuden maa) ja Suomi titka (Suomen salaisuus) joissa hän tekee yhteenvetoa 1936-1938 tehdyistä matkoistaan. Näiden matkojen tarkoitus oli havainnoida suomalaisten elämäntapoja ja kertoa kokemuksista laajemmalle unkarilaiselle lukijakunnalle. Kokemuksiensa kautta Kodolányi halusi parantaa erityisesti maalaisköyhälistön elintasoa ja vaikuttaa yleisesti Unkarin yhteiskunnan kehitykseen. Tärkeimmät sekundäärilähteet ovat Jyväskylän yliopistossa julkaistu aikakausikirja Hungarologische beiträge (1993-2006) ja Ildikó Váradin väitöskirja (2010) A parasztpolgárosodás finn útja. Pääkysymykset joihin tämä työ yrittää vastata ovat: minkälaisia viestejä mainitut matkakirjat halusivat jakaa lukijoille ja minkälaisia yhteiskunnallisia, taloudellisia ja tieteellisiä muutoksia ne propagoivat Unkarin eri yhteiskuntaluokille.
...


Keywords
Suomi Finland Unkari Hungary Fenno-Ugric world war Kodolányi János koulutus kirjallisuus stereotypiat maailmansotien välinen aika matkakirjallisuus matkakertomukset ideologiat sukulaisuus historia suomalaiset kulttuuri kansankulttuuri education and training literature stereotypies interwar period travel literature travelogues (literature) ideologies kinship history Finns culture folk culture
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
L'histoire du livre saami en Finlande : ses racines et son développement de 1820 á 1920
Capdeville, Sophie Alix (University of Jyväskylä, 2017)The aim of the study is to examine the Saami book history in the context of Finland in order to understand its evolution from 1820 to 1920. The study focuses on books and other printed materials in Saami language(s) (or ... -
Castron kastraatio : Pedro Juan Gutiérrezin proosa castrokommunistisen utopian romuttajana
Arkko, Samuli (University of Jyväskylä, 2016)This dissertation explores how Pedro Juan Gutiérrez's fiction corresponds to the Castrocommunist utopia. The study has three goals: (1) to explain how Castro-communism has formed, altered and impacted on Cuban literature; ... -
Britain through American eyes : a comparative study of two traveller's accounts
Ikäheimo, Anne (2004) -
Intézmények, folyamatok és kutatások a nemzetközi magyarságtudományban : a Jyväskyläi egyetem magyarságtudományi programjának első húsz éve = Institutions, tendencies and research in the international Hungarian studies : the first twenty years of the Jyväskylä University's Hungarian studies program
Fenyvesi, Kristóf; Lahdelma, Tuomo (University of Jyväskylä, 2013)The University of Jyväskylä's Hungarian Studies Program celebrated its twentieth anniversary with an international conference, held on March 15, 2011. The event was opened by Rector Matti Manninen, who ... -
Two sides of the same coin : Nihonjinron and native-speakerism in a Japanese lower secondary school English language textbook
Shirahata, Mai (2018)More and more scholars have been advocating the intercultural approach to language education, which is based on plurilingualism, pluriculturalism, and interculturalism. However, in the Japanese school context there are ...