Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLämsä, Joni
dc.contributor.advisorHämäläinen, Raija
dc.contributor.authorHarjula, Eeva
dc.date.accessioned2021-06-04T11:14:34Z
dc.date.available2021-06-04T11:14:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76243
dc.description.abstractTeknologian kehittyessä todellisuuden simulointi erilaisin välinein ja eri aloille soveltaen on koko ajan tullut yhä helpommaksi ja halvemmaksi kaikkialla maailmassa. Saman kehityksen myötä myös simulaattoreiden todentuntuisuus ja tarkkuus on parantunut. Tässä tutkimuksessa tarkastelen lentäjien kokemuksia simulaattoreiden käytöstä työssä oppimisessa erityisesti oppipoika-mallin mukaisen teorian kautta. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston ja Finnair Flight Academyn yhteistä tutkimusprojektia. Tutkimuksen aineistona on käytetty 16 lentäjän haastatteluja, joissa heiltä kysyttiin kokemuksia haastattelua edeltävästä simulaatiotilanteista sekä teknologian roolista lentäjän työssä. Olen analysoinut aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla ja tehnyt teemoittelevan luokittelun lentäjien kokemuksista simulaattoreiden oppimiskäytöstä sekä siitä, miten nämä kokemukset eroavat kokeneiden ja kokemattomien lentäjien välillä. Tutkimuksen tuloksena havaitsin simulaattoriteknologian ja harjoituksen vuorovaikutuksen olevan määrällisesti suhteellisen tasavahvoja lentäjien oppimiskokemuksiin vaikuttavia tekijöitä. Muut työssä oppimiseen havaitut tekijät olivat eroavaisuuden kokemukset simulaattorin ja todellisuuden välillä sekä turvallisuuden tunteen kokemukset. Kokeneiden ja kokemattomien lentäjien kokemusten välillä oli eroja kolmessa näistä tutkimuksen neljästä teemasta. Tutkimuksen perusteella vuorovaikutuksen teema on keskeinen tekijä lentäjien simulaattorioppimisessa oppipoikamallin kautta tarkasteltuna ja simulaattoriteknologia auttoi oppimaan toimivaa vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen hyödyntämisessä koulutuksessa on edelleen kehitettävää, jotta simulaattorioppiminen voisi olla entistäkin toimivampaa myös oppimiskokemusten tasolla.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTeknologia työssä : lentäjien kokemuksia simulaattoreiden käytöstä työssä oppimisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043468
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysosimulaattorit
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysolentäjät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot