dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Juuli | |
dc.date.accessioned | 2021-06-04T07:59:07Z | |
dc.date.available | 2021-06-04T07:59:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76238 | |
dc.description.abstract | Digitalisaatio sekä tieto ja viestintäteknologian kehitys ovat muuttaneet opettajien työtä ja asettaneet opettajille uusia haasteita. Yksi haaste on teknostressi, jota opettajat voivat kokea käyttäessään tieto- ja viestintäteknologiaa työssään. Opettajien kokeman teknostressin tutkiminen on tärkeää, jotta saadaan tietoa siitä mitkä tekijät opettajan työssä aiheuttavat teknostressiä, millaisia vaikutuksia teknostressillä on ja kuinka sitä voidaan lieventää. Tämä tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkastellaan teknostressin lieventämiskeinoja, opettajan työtä sekä sitä, millaisia keinoja voidaan käyttää opettajien kokeman teknostressin lieventämiseksi. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena löytyi konkreettisia keinoja joita opettajat ja työnantajat voivat hyödyntää. Lieventämiskeinoja ovat informaali oppiminen, kollegoiden tuki, reaktiotavan muuttaminen, asenteen muuttaminen, laitteiden toimintavarmuuden ja saatavuudeen parantaminen, opettajien osallistaminen uuden teknologian käyttöönotossa, viestiminen ajoissa uudesta teknologiasta, täydennyskoulutus, tutoropettaja, ajallisten resurssien lisääminen sekä opettajien kyvykkyyksien ja vaatimusten yhteensovittaminen. | fi |
dc.description.abstract | Digitization and the development of information and communication technology have changed the nature of teachers’ work and posed new challenges for teachers. One challenge is technostress which teachers may experience when using information and communication technology in their work. It is important to study the technostress experienced by teachers to obtain information on which factors in teachers’ work cause technostress, what effects technostress has and how it can be mitigated. This dissertation was conducted as a literature review. This dissertation examines ways to mitigate technostress, the nature of teacher's profession, and the ways that can be used to mitigate technostress experienced by teachers. As a result of the literature review, concrete ways were found that teachers and employers can utilize. Ways to mitigate technostress are informal learning, support from colleagues, changing reactions and attitude towards IT, better reliability and availability of IT, teachers’ involvement in IT deployment, early communication about new IT, further education, tutor teacher activity, arranging more time to teachers and fitting teachers’ capabilities to employers’ demands. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | teknostressin lieventämiskeinot | |
dc.subject.other | opettajan työ | |
dc.title | Opettajien teknostressin lieventämiskeinot | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106043464 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | lieventäminen | |
dc.subject.yso | teknostressi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |