Show simple item record

dc.contributor.advisorClements, Kati
dc.contributor.authorKauppinen, Juuli
dc.date.accessioned2021-06-04T07:59:07Z
dc.date.available2021-06-04T07:59:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76238
dc.description.abstractDigitalisaatio sekä tieto ja viestintäteknologian kehitys ovat muuttaneet opettajien työtä ja asettaneet opettajille uusia haasteita. Yksi haaste on teknostressi, jota opettajat voivat kokea käyttäessään tieto- ja viestintäteknologiaa työssään. Opettajien kokeman teknostressin tutkiminen on tärkeää, jotta saadaan tietoa siitä mitkä tekijät opettajan työssä aiheuttavat teknostressiä, millaisia vaikutuksia teknostressillä on ja kuinka sitä voidaan lieventää. Tämä tutkielma suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tarkastellaan teknostressin lieventämiskeinoja, opettajan työtä sekä sitä, millaisia keinoja voidaan käyttää opettajien kokeman teknostressin lieventämiseksi. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena löytyi konkreettisia keinoja joita opettajat ja työnantajat voivat hyödyntää. Lieventämiskeinoja ovat informaali oppiminen, kollegoiden tuki, reaktiotavan muuttaminen, asenteen muuttaminen, laitteiden toimintavarmuuden ja saatavuudeen parantaminen, opettajien osallistaminen uuden teknologian käyttöönotossa, viestiminen ajoissa uudesta teknologiasta, täydennyskoulutus, tutoropettaja, ajallisten resurssien lisääminen sekä opettajien kyvykkyyksien ja vaatimusten yhteensovittaminen.fi
dc.description.abstractDigitization and the development of information and communication technology have changed the nature of teachers’ work and posed new challenges for teachers. One challenge is technostress which teachers may experience when using information and communication technology in their work. It is important to study the technostress experienced by teachers to obtain information on which factors in teachers’ work cause technostress, what effects technostress has and how it can be mitigated. This dissertation was conducted as a literature review. This dissertation examines ways to mitigate technostress, the nature of teacher's profession, and the ways that can be used to mitigate technostress experienced by teachers. As a result of the literature review, concrete ways were found that teachers and employers can utilize. Ways to mitigate technostress are informal learning, support from colleagues, changing reactions and attitude towards IT, better reliability and availability of IT, teachers’ involvement in IT deployment, early communication about new IT, further education, tutor teacher activity, arranging more time to teachers and fitting teachers’ capabilities to employers’ demands.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.otherteknostressin lieventämiskeinot
dc.subject.otheropettajan työ
dc.titleOpettajien teknostressin lieventämiskeinot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106043464
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysolieventäminen
dc.subject.ysoteknostressi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysodigitalisaatio


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record