dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.author | Soppi, Anita | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T10:51:42Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T10:51:42Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76197 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miltä työn, perheen ja opiskelun yhteensovittaminen aikuisopiskelijoilla näyttäytyy ja miten aikuisopiskelijat eroavat toisistaan yhteensovittamisen onnistumisessa. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli, miten he kokevat työpaikkansa tukevan yhteensovittamisessa ja onko tällä yhteyttä sen onnistumiseen.
Tutkimuksen kohteena olivat ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka työskentelivät opintojen ohella joko osa-aikaisesti tai kokoaikaisesti ja olivat perheellisiä (N = 140). Perheellisellä tarkoitettiin henkilöä, joka asuu puolison tai kumppanin ja/tai lapsen tai lasten kanssa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja aineiston keruu tapahtui kyselylomakkeella. Aineistoa analysoitiin kuvailemalla ja tutkimalla muuttujien välisiä yhteyksiä toisiinsa. Lisäksi tutkittavat jaettiin ryhmiin koetun työn, perheen ja opiskelun välillä tasapainoilun kuormittavuuden ja miellyttävyyden mukaan. Ryhmiä vertailtiin toisiinsa ristiintaulukoinnin ja yksisuuntaisen varianssianalyysin (Oneway ANOVA) avulla.
Tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia oli, että suurin osa ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoista koki työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamisen kuormittavana. Kuitenkin eri elämänalueiden välillä esiintyi keskimäärin enemmän rikastavuutta kuin ristiriitaa, eli enemmän myönteistä vuorovaikutusta kuin kielteistä. Lisäksi työpaikan esimiehen ja työtoverien tukea merkittävimmiksi tuen lähteiksi yhteensovittamisen kannalta osoittautuivat puoliso, opiskelutoverit sekä ystävät tai muut läheiset. Työpaikan joustavilla työkäytänteillä ei havaittu yhteyttä siihen, miten elämänalueiden yhteensovittaminen onnistui.
Tulokset antavat viitteitä siitä, että kuormittuneet aikuisopiskelijat kokevat työn ja opiskelun toisistaan erillisinä elämänalueina, ja tuki opiskelun yhdistämiseen perheen ja työn kanssa saadaan ensisijaisesti muualta kuin työpaikalta. Lisäksi aikuisopiskelijan monien elämänroolien voidaan arvioida sekä ehdyttävän että lisäävän aikuisopiskelijan voimavaroja arjesta suoriutumiseksi. | fi |
dc.format.extent | 62 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työn miellyttävyys | |
dc.subject.other | työpaikan tuki | |
dc.subject.other | roolien välinen tasapaino | |
dc.title | Työn, perheen ja opiskelun yhteensovittaminen aikuisopiskelijoilla ja koettu työpaikan tuki | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106033424 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen tuki | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | yhteensovittaminen | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelijat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | työn kuormittavuus | |
dc.subject.yso | ristiriidat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |