University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista

Thumbnail
View/Open
928.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tamminen, Aleksi |
Tamminen, Sakari
Date
2021
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Virtuaalitodellisuus on kasvattanut suosiotaan viimeisen 10 vuoden aikana. Suosion lisääntymisen takia virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on noussut huomattavasti. Kyseessä on systemaattinen kirjallisuuskartoitus, mikä pyrkii kartoittamaan virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyt tutkimukset vuosilta 2010-2020 ja saada tietoa, millä tavoilla niitä ollaan tutkittu, mitä aihepiirejä on tutkittu ja mitä laitteita niissä on käytetty. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, että Oculus Riftin ja HTC Vive:n julkaisemisen jälkeen virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on kasvanut huomattavasti. Suosituin tutkimustyyppi oli validointitutkimukset ja aihepiireistä suosituin oli käyttäjäkokemus. Validointitutkimusten määrästä voidaan päätellä, että käytännön testaaminen on tärkeää, kun tutkitaan virtuaalitodellisuuspelejä. Käyttäjäkokemusta tutkivat tutkimukset taas pyrkivät selittämään, miten virtuaalitodellisuudessa pelaaminen eroaa normaalista pelaamisesta.
 
Virtual reality has increased in popularity during the last 10 years. This popularity has also increased the amount of studies conducted about virtual reality games considerably. This thesis is a systematic mapping study about virtual reality games during the years of 2010-2020 and aims to investigate how the studies were conducted, what topics were studied and what devices were used in the studies. The results show that since the release of Oculus Rift and HTC Vive the amount of studies conducted about virtual reality games have increased considerably. Most studies were validation studies and the most studied topic was user experience which indicates that practical testing is very important for studying virtual reality games. User experience studies on the other hand aim to explain how virtual reality games differ from traditional games.
 
Keywords
pelit virtuaalitodellisuus systemaattiset kirjallisuuskatsaukset virtual reality games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313318

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23867]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yksityisyysparadoksi : systemaattinen kirjallisuuskartoitus 

    Taivalmaa, Anna (2021)
    Yksityisyysparadoksilla viitataan ihmisten yksityisyysasenteiden tai -huolien ja yksityisyyskäyttäytymisen väliseen ristiriitaan. Tässä systemaattisena kirjallisuuskartoituksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa ...
  • Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus 

    Haapanen, Ville (2018)
    Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa ...
  • The Use of Virtual Reality as a Potential Restorative Environment in School During Recess 

    Lähtevänoja, Antti; Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Parvinen, Petri (Springer, 2020)
    Previous research has found out that simulated, Virtual Reality (VR)-based forests can bring equal or even higher restorative effects than real forests. In this study, a Virtual Reality (VR)-based forest was created in ...
  • Consumer behavior with augmented reality in retail : a review and research agenda 

    Lavoye, Virginie; Mero, Joel; Tarkiainen, Anssi (Routledge, 2021)
    Driven by the rapid technological development and adoption of augmented reality (AR) in retail, academic research has grown rapidly. Our purpose is to understand the reasons why consumers use augmented reality in retail ...
  • Design principles of virtual reality learning environments : virtual training of flight crew 

    Lyytinen, Jere (2020)
    Tämä suunnittelutieteellinen tutkimustyö keskittyy virtuaalitodellisuusteknologiaan ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Tämä tutkimustyö kiteyttää virtuaalitodellisuusteknologian konseptin ja ominaisuudet sekä esittelee ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre