Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFlood, Heli
dc.date.accessioned2021-05-31T09:53:46Z
dc.date.available2021-05-31T09:53:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76074
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä äidin taustatekijät olivat yhteydessä lapsen varhaiskasvatusmuodon valintaan. Tämän lisäksi selvitettiin, onko valinnassa eroa 1– ja 4- vuotiaiden lasten välillä. Tutkimuksessa käytettiin aineistona Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman CHILDCARE–hankkeen kyselyn ja tähän hankkeeseen kuuluvan NEVA–kyselyn vastauksia. CHILDCARE–kysely on kerätty kymmenestä kunnasta ja kysely kohdistettiin noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille. NEVA–kysely, jossa tarkasteltiin 4-vuotiaiden vanhempia, toteutettiin viidessä CHILDCARE –hankkeeseen kuuluvista kunnista. Tässä tutkimuksessa käytettiin ainoastaan päiväkodin tai perhepäivähoidon varhaiskasvatusmuodoksi valinneiden äitien vastauksia (N = 837). Äitien taustatekijöistä analysoitiin ikä, koulutus, elämäntilanne ja henkilöstöryhmä. Aineisto analysoitiin logistisella regressioanalyysilla. Äidin kokiessa varhaiskasvatuksen monipuolisuuden tärkeäksi, varhaiskasvatusmuodoksi valikoitui todennäköisemmin päiväkoti. Perhepäivähoito valittiin todennäköisemmin varhaiskasvatusmuodoksi silloin, kun äidille on merkittävää lapsen yksilöllinen huomiointi. Varhaiskasvatusmuodon valinta ei eronnut 1- ja 4-vuotiaiden lasten välillä, mikä oli aikaisempien tutkimusten tuloksien valossa yllättävää. Vanhemmat tekevät omista lähtökohdistaan valintoja lastensa varhaiskasvatusmuodosta. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tarkastella, onko perhepäivähoitajien työtä koskevat määräykset yksi tekijä, joka rajaa perhepäivähoidon käyttöä vai nähdäänkö päiväkoti parempana vaihtoehtona.fi
dc.format.extent37
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervarhaiskasvatusmuodot
dc.titleVarhaiskasvatusmuodon valintaan yhteydessä olevat tekijät yksi- ja neljävuotiaiden lasten perheissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313317
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovalinta
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoperhepäivähoito
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot