dc.contributor.author | Flood, Heli | |
dc.date.accessioned | 2021-05-31T09:53:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-31T09:53:46Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76074 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä äidin taustatekijät olivat yhteydessä lapsen varhaiskasvatusmuodon valintaan. Tämän lisäksi selvitettiin, onko valinnassa eroa 1– ja 4- vuotiaiden lasten välillä.
Tutkimuksessa käytettiin aineistona Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittaman CHILDCARE–hankkeen kyselyn ja tähän hankkeeseen kuuluvan NEVA–kyselyn vastauksia. CHILDCARE–kysely on kerätty kymmenestä kunnasta ja kysely kohdistettiin noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille. NEVA–kysely, jossa tarkasteltiin 4-vuotiaiden vanhempia, toteutettiin viidessä CHILDCARE –hankkeeseen kuuluvista kunnista. Tässä tutkimuksessa käytettiin ainoastaan päiväkodin tai perhepäivähoidon varhaiskasvatusmuodoksi valinneiden äitien vastauksia (N = 837). Äitien taustatekijöistä analysoitiin ikä, koulutus, elämäntilanne ja henkilöstöryhmä. Aineisto analysoitiin logistisella regressioanalyysilla.
Äidin kokiessa varhaiskasvatuksen monipuolisuuden tärkeäksi, varhaiskasvatusmuodoksi valikoitui todennäköisemmin päiväkoti. Perhepäivähoito valittiin todennäköisemmin varhaiskasvatusmuodoksi silloin, kun äidille on merkittävää lapsen yksilöllinen huomiointi. Varhaiskasvatusmuodon valinta ei eronnut 1- ja 4-vuotiaiden lasten välillä, mikä oli aikaisempien tutkimusten tuloksien valossa yllättävää.
Vanhemmat tekevät omista lähtökohdistaan valintoja lastensa varhaiskasvatusmuodosta. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tarkastella, onko perhepäivähoitajien työtä koskevat määräykset yksi tekijä, joka rajaa perhepäivähoidon käyttöä vai nähdäänkö päiväkoti parempana vaihtoehtona. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatusmuodot | |
dc.title | Varhaiskasvatusmuodon valintaan yhteydessä olevat tekijät yksi- ja neljävuotiaiden lasten perheissä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105313317 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | valinta | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | perhepäivähoito | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |