Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTiihonen, Timo
dc.contributor.authorViljanen, Tomi
dc.date.accessioned2021-05-24T10:55:35Z
dc.date.available2021-05-24T10:55:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75910
dc.description.abstractPalvelukuvauksen on yhtäältä oltava eri asiakasryhmille luettava ja ymmärrettävä, ja toisaalta riittävän rikas kuvaamaan usein monimutkaiset palvelut vaihtoehtoineen. Palvelukuvauksille ei ole yhtä standardia, joka opastaisi, mitä tietoa tulee välittää eri asiakasryhmille. Aikaisemmat asiaa koskevat tutkimukset keskittyvät omien mallien luomiseen palvelukuvauksen laadintaa varten IT-hallinta prosessikehyksiä hyödyntäen. Tutkimuksessa avataan palvelukuvausten ja IT-hallinta prosessikehysten suhdetta vertaamalla yleisesti käytetyn ITIL-prosessikehyksen prosesseja palvelukuvausten ominaisuuksien kanssa. Tutkimuksessa selvisi, että ITIL tukee palvelukuvausten luontia usean prosessin kanssa.fi
dc.description.abstractService descriptions need to be readable and understandable by a variety of different customer groups and should be able to describe complex services with its different options. There is no real unified standard that instructs on what information should be relayed upon these different customer groups. Previous research onto this matter focuses on creating their own model for creating service descriptions from IT-management process frameworks. This thesis aimed to understand the relationship between IT process frameworks and service descriptions by selecting the commonly used process framework 'ITIL' and comparing the processes outlined by this framework to common properties of a service description. This thesis concluded that there are multiple processes that support the creation of service descriptions.en
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpalvelukuvaus
dc.subject.otherpalvelukatalogi
dc.subject.otherprosessikehys
dc.subject.otherITSM
dc.subject.otherITIL
dc.titlePalvelukuvauksien ja IT-hallinnan prosessikehyksien suhde
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243169
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysopalvelutaso
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright