Puettavan teknologian tuottaman datan hyödyntäminen urheilussa
Puettavat teknologiat ovat alati kehittyviä laitteita, joiden suosion kasvu on ollut voimakasta viimeiset vuodet. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia erilaisia teknologioita puettavien laitteiden taustalla sekä puettavien teknologioiden tuottaman datan käyttötapoja urheilussa. Tutkielmassa käsitellään myös puettavien teknologioiden haasteita. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tuloksina havaittiin, että urheilun saralla puettavaa teknologiaa käytetään loukkaantumisten ehkäisyyn, vammojen tunnistamiseen, harjoittelumentelmien ja suorituskyvyn parantamiseen, taktiseen päätöksentekoon sekä palautumisen ja rasituksen seurantaan. Puettavien laitteiden teknologioita yhdistää se, että ne tuottavat käyttäjälleen tietoa joko suoraan laitteen välityksellä tai isäntälaitteen kautta. Nämä teknologiat ovat myös usein integroituna toisiinsa puettavien laitteiden mittaustulosten ja -mahdollisuuksien parantamiseksi. Toisaalta puettavien teknologioiden haasteita vaikuttaa olevan tietoturva, datan omistajuus sekä laitteiden fyysiset ominaisuudet.
...
Wearable technologies are ever-evolving devices that have grown in popularity in recent years. The purpose of this bachelor's thesis is to study the different technologies that wearable devices utilize as well as the uses of the data produced by wearable technologies in sports. The thesis also discusses the challenges of wearable technologies. The thesis has been implemented as a literature review. As a result of the thesis, it was discovered that the wearable technology in sports is used to prevent and identify injuries, improve training methods and performance, make tactical decisions, and monitor recovery and exertion. Wearable device technologies are united by the fact that they provide information to their user either directly through the wearable device or through the host device. These technologies are also often integrated with each other to improve measurement results and capabilities of wearable devices. On the other hand, the challenges of wearable technologies seem to be data security, data ownership, and the physical characteristics of the device.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puettavan teknologian hyödyntäminen jalkapalloharjoittelussa
Pietiläinen, Tatu (2024)Puettavilla teknologioilla voidaan tarkoittaa käytännössä mitä tahansa ihmisen kehon yllä pidettävää asiaa, johon on liitettynä mukaan jotakin teknologiaa. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten ... -
Puettavan terveysteknologian hyödyntäminen työhyvinvoinnin edistämisessä
Rajala, Minna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, voidaanko puettavan terveysteknologian avulla edistää työhyvinvointia. Työhyvinvoinnin edistäminen edesauttaa esimerkiksi työntekijöiden työstä palautumista sekä työn tuottavuutta. ... -
Puettavat teknologiat liikunnassa ja urheilussa
Räikkönen, Leevi (2021)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsauksena toteutettu selvitys puettavien teknologien käytöstä liikunnassa ja urheilussa. Katsauksessa tarkastellaan puettavissa teknologioissa käytettyjä sensoreita, sekä puettavien ... -
Puettavan teknologian tietoturvaongelmat ja käyttäjän yksityisyys
Kontio, Tuomas (2020)Puettavan teknologian suosio kasvaa jatkuvasti. Erilaiset puettavat laitteet keräävät käyttäjästä suuren määrän arkaluontoista terveyteen liittyvää tietoa, joten sen tietoturvallisesta ja yksityisyyttä kunnioittavasta ... -
Puettavan teknologian hyväksyminen terveydenhuollossa ja työpaikalla
Yli-Länttä, Asko (2021)Tässä tutkielmassa tutustutaan puettavan teknologian hyväksymiseen. Tarkastelukohteeksi on valikoitunut erityisesti terveydenhuollon näkökulma, mutta asiaa tarkastellaan myös yleisesti työpaikalla työntekijöiden keskuudessa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.