dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Rantonen, Eveliina | |
dc.contributor.author | Toikkanen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T07:10:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T07:10:30Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75787 | |
dc.description.abstract | Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen
sekä niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityistä herkkyyttä. Reagoimalla
lapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hyödyntää sen kautta
syntyvät vuorovaikutustilanteet lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi.
Tutkimuksemme tavoitteena onkin selvittää, millaisin nonverbaalein keinoin alle
3-vuotiaat lapset tekevät vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle ja kuinka kasvattajat vastaavat niihin.
Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla alle 3-vuotiaiden lasten leikkitilannetta päiväkodissa. Havainnoitava päiväkotiryhmä koostui 12 lapsesta
sekä kolmesta kasvattajasta. Ennen tutkimusaineiston keräämistä valitsimme
kirjallisuutta apuna käyttäen neljä erilaista vuorovaikutusaloitteen tekotapaa,
joita havainnoimme päiväkodissa. Havainnoitaviksi vuorovaikutusaloitteen tekotavoiksi valikoituvat ääntely, katse, kosketus sekä eleet. Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että tehdessään vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle, lapset käyttivät kaikkia ennalta valitsemiamme nonverbaaleja
vuorovaikutusaloitteen tekotapoja. Havaitsimme, että tehokkain tapa tehdä vuorovaikutusaloitteita oli yhdistää kaksi eri nonverbaalia vuorovaikutusaloitteen
tekotapaa. Tutkimustuloksista ilmeni myös se, että nonverbaaleista vuorovaikutusaloitteen tekotavoista ainoastaan kosketus oli toimiva sellaisenaan. Muut
aloitteen tekotavat vaativat rinnalleen aina jonkin muun tavan tehdä vuorovaikutusaloite. | fi |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | nonverbaalinen vuorovaikutus | |
dc.title | Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105203049 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | sanaton viestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | varhainen vuorovaikutus | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |