Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen
sekä niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityistä herkkyyttä. Reagoimalla
lapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hyödyntää sen kautta
syntyvät vuorovaikutustilanteet lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi.
Tutkimuksemme tavoitteena onkin selvittää, millaisin nonverbaalein keinoin alle
3-vuotiaat lapset tekevät vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle ja kuinka kasvattajat vastaavat niihin.
Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla alle 3-vuotiaiden lasten leikkitilannetta päiväkodissa. Havainnoitava päiväkotiryhmä koostui 12 lapsesta
sekä kolmesta kasvattajasta. Ennen tutkimusaineiston keräämistä valitsimme
kirjallisuutta apuna käyttäen neljä erilaista vuorovaikutusaloitteen tekotapaa,
joita havainnoimme päiväkodissa. Havainnoitaviksi vuorovaikutusaloitteen tekotavoiksi valikoituvat ääntely, katse, kosketus sekä eleet. Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että tehdessään vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle, lapset käyttivät kaikkia ennalta valitsemiamme nonverbaaleja
vuorovaikutusaloitteen tekotapoja. Havaitsimme, että tehokkain tapa tehdä vuorovaikutusaloitteita oli yhdistää kaksi eri nonverbaalia vuorovaikutusaloitteen
tekotapaa. Tutkimustuloksista ilmeni myös se, että nonverbaaleista vuorovaikutusaloitteen tekotavoista ainoastaan kosketus oli toimiva sellaisenaan. Muut
aloitteen tekotavat vaativat rinnalleen aina jonkin muun tavan tehdä vuorovaikutusaloite.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4419]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen
Pöllänen, Helena (2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä ... -
Terapeuttinen vastaaminen dialogin synnyttäjänä : tapaustutkimus pariterapiaprosessista
Niemikorpi, Elisa (2016)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Psykologian laitos NIEMIKORPI, ELISA: Terapeuttinen vastaaminen dialogin synnyttäjänä - Tapaustutkimus pariterapiaprosessista Pro gradu -tutkielma, 29 s. + liite Ohjaaja: Jaakko Seikkula ... -
On Equal Terms? : On Implementing Infants’ Cultural Rights
Bonsdorff, Pauline von (Brill Sense, 2021)How can we implement infants’ cultural rights? Is there even reason to confer such rights to non-speaking children, or is it enough that we recognise slightly older children as culturally active individuals? Acknowledging ... -
Getting into the Same Boat : Enabling the Realization of the Disabled Child’s Agency in Adult–Child Play Interaction
Olli, Johanna; Salanterä, Sanna; Karlsson, Liisa; Vehkakoski, Tanja (Stockholm University Press, 2021)The purpose of this study was to find out how an adult can enable or hinder the realization of a disabled child’s agency in play interaction. We focused on the child’s play invitations, which were constructed as dispreferred ... -
"Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa
Keikkala, Viivi (2016)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista kielellistä ja nonverbaalista aggressiota järjestyksenvalvojat kokevat asiakaspalvelutilanteissa, miten he siihen reagoivat ja mitä selittäviä tekijöitä ...