University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa

Thumbnail
View/Open
234.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantonen, Eveliina |
Toikkanen, Laura
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen sekä niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityistä herkkyyttä. Reagoimalla lapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hyödyntää sen kautta syntyvät vuorovaikutustilanteet lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena onkin selvittää, millaisin nonverbaalein keinoin alle 3-vuotiaat lapset tekevät vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle ja kuinka kasvattajat vastaavat niihin. Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla alle 3-vuotiaiden lasten leikkitilannetta päiväkodissa. Havainnoitava päiväkotiryhmä koostui 12 lapsesta sekä kolmesta kasvattajasta. Ennen tutkimusaineiston keräämistä valitsimme kirjallisuutta apuna käyttäen neljä erilaista vuorovaikutusaloitteen tekotapaa, joita havainnoimme päiväkodissa. Havainnoitaviksi vuorovaikutusaloitteen tekotavoiksi valikoituvat ääntely, katse, kosketus sekä eleet. Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että tehdessään vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle, lapset käyttivät kaikkia ennalta valitsemiamme nonverbaaleja vuorovaikutusaloitteen tekotapoja. Havaitsimme, että tehokkain tapa tehdä vuorovaikutusaloitteita oli yhdistää kaksi eri nonverbaalia vuorovaikutusaloitteen tekotapaa. Tutkimustuloksista ilmeni myös se, että nonverbaaleista vuorovaikutusaloitteen tekotavoista ainoastaan kosketus oli toimiva sellaisenaan. Muut aloitteen tekotavat vaativat rinnalleen aina jonkin muun tavan tehdä vuorovaikutusaloite. ...
Keywords
nonverbaalinen vuorovaikutus varhaiskasvatus päiväkodit sanaton viestintä vuorovaikutus leikkiminen varhainen vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203049

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4419]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hiihdonopettajien vuorovaikutusosaaminen 

    Pöllänen, Helena (2016)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata millaisia käsityksiä hiihdonopettajilla on työhönsä liittyvästä vuorovaikutusosaamisesta ja sen kehittymisestä. Tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää hiihdonopettajien omia käsityksiä ...
  • Terapeuttinen vastaaminen dialogin synnyttäjänä : tapaustutkimus pariterapiaprosessista 

    Niemikorpi, Elisa (2016)
    JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Psykologian laitos NIEMIKORPI, ELISA: Terapeuttinen vastaaminen dialogin synnyttäjänä - Tapaustutkimus pariterapiaprosessista Pro gradu -tutkielma, 29 s. + liite Ohjaaja: Jaakko Seikkula ...
  • On Equal Terms? : On Implementing Infants’ Cultural Rights 

    Bonsdorff, Pauline von (Brill Sense, 2021)
    How can we implement infants’ cultural rights? Is there even reason to confer such rights to non-speaking children, or is it enough that we recognise slightly older children as culturally active individuals? Acknowledging ...
  • Getting into the Same Boat : Enabling the Realization of the Disabled Child’s Agency in Adult–Child Play Interaction 

    Olli, Johanna; Salanterä, Sanna; Karlsson, Liisa; Vehkakoski, Tanja (Stockholm University Press, 2021)
    The purpose of this study was to find out how an adult can enable or hinder the realization of a disabled child’s agency in play interaction. We focused on the child’s play invitations, which were constructed as dispreferred ...
  • "Ensisijaisesti neuvoin, ohjein ja kehotuksin" : järjestyksenvalvojan viestintä aggressiivisesti käyttäytyvän asiakkaan kanssa 

    Keikkala, Viivi (2016)
    Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista kielellistä ja nonverbaalista aggressiota järjestyksenvalvojat kokevat asiakaspalvelutilanteissa, miten he siihen reagoivat ja mitä selittäviä tekijöitä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre