dc.contributor.advisor | Rissanen, Mari-Jatta | |
dc.contributor.author | Hyyrynen, Roosa | |
dc.contributor.author | Kettunen, Kiia | |
dc.date.accessioned | 2021-05-17T10:45:25Z | |
dc.date.available | 2021-05-17T10:45:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75694 | |
dc.description.abstract | Lastenelokuvia on tutkittu melko vähän sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ne tutkimukset, joita on tehty ovat keskittyneet tarkastelemaan elokuvia tietyn teeman näkökulmasta ja ovat olleet usein melko huolikeskeisiä. Huolta on herättänyt muun muassa stereotyyppiset ulkonäköihanteet, mutta myös elokuvien positiivisia vaikutuksia lasten käyttäytymiseen on tutkimuksissa havaittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lastenelokuvia yleisellä tasolla, kiinnittäen huomiota niistä löytyviin teemoihin ja opetuksiin. Tutkimusta ohjasi ajatus median jokapäiväisestä roolista lasten arjessa, osana lapsuutta ja lastenkulttuuria. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto koostui yhdeksästä vuoden 2019 suosituimmasta lastenelokuvasta, sisältäen sekä kotimaisia että ulkomaisia elokuvia. Elokuvien ikärajoitukset olivat enintään 7 vuotta, ja ne katsottiin eri suoratoistopalveluista. Lastenelokuvia analysoitiin aineistolähtöisesti käyttäen menetelmänä teemoittelua. Elokuvista kirjattiin ylös kaikki löydetyt teemat, jonka jälkeen ne jaoteltiin tutkimuskysymyksittäin pääteemoihin ja alateemoihin. Tulosten perusteella aineiston elokuvista tunnistettiin seuraavat kolme pääteemaa: ystävyys, seikkailu ja tunteiden kirjo. Pääteemoista muodostuneita alateemoja olivat: pelko hylätyksi tulemisesta, uusien ystävyyssuhteiden luominen, pelastaminen, pelastuminen, hyvä-paha-asetelma sekä positiiviset –ja negatiiviset tunteet. Keskeisimmät opetukset nivoutuivat suurimmaksi osaksi pääteemojen kanssa yhteen. Elokuvien keskeisimmiksi opetuksiksi nimesimme näin ollen: ystävyyden merkitys, erilaisuuden hyväksyminen, elämän ennalta-arvaamattomuus sekä asioiden pysyvyys ja muuttuminen. Opetuksia tuotiin esiin myös viihteellisesti laulujen ja huumorin keinoin. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lapsuudentutkimus | |
dc.title | Opetukselliset teemat vuoden 2019 suosituimmissa lastenelokuvissa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105172966 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | teemat (kerronta) | |
dc.subject.yso | lastenelokuvat | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | lastenkulttuuri | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |