dc.contributor.advisor | Bottas, Reijo | |
dc.contributor.author | Liljenbäck, Jere | |
dc.date.accessioned | 2021-05-11T06:22:26Z | |
dc.date.available | 2021-05-11T06:22:26Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75436 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntasuhteen muutoksista lapsuudesta nuoruuteen. Toisena tavoitteena oli tutkia mitkä tekijät tai tahot olivat yhteydessä liikunta-aktiivisuuteen. Kolmantena tavoitteena oli lisätä tietoa lukiolaisten liikunnalle antamista merkityksistä.
Tutkimus oli suuntaukseltaan laadullinen. Tutkimusmetodiksi valittiin narratiivinen sisällöntutkimus, jotta voitaisiin ymmärtää laajemmin liikunnan roolia, sen muodostumista ja kehitystä nuorten itsensä kertomina. Tutkimuksessa käytettiin rinnalla myös määrällistä sisällön erittelyä. Aineisto koostui 25 Kanta-Hämeen alueen lukiolaisen kirjoitelmista, jotka kerättiin kahdelta lukiolta. Kirjoitelmissa opiskelijat käsittelivät liikuntasuhteensa kehitystä alakouluiän alusta lukioaikaan.
Lähes jokainen (23) tutkimukseen osallistujista mainitsi fyysisen aktiivisuutensa vähentyneen lapsuudesta nuoruuteen. Suurimpana yksittäisenä syynä liikunnallisen aktiivisuuden vähenemiseen mainittiin opiskelun tuoma rasitus. Harrastustoimintaan liittyvä liiallinen kilpailuhenkisyys, fyysisyys, vakavuus tai muun vastoinkäymisen kokeminen mainittiin yhtenä merkittävimmistä tekijöistä fyysisen aktiivisuuden vähenemiseen. Lisäksi liikunnan vähenemisen syynä nostettiin esiin sairaus tai loukkaantuminen. Liikunnalle annetuista merkityksistä yleisimpiä olivat terveys ja kunto, sekä ilo. Moni vastaajista kertoi liikunnan merkityksen muuttuneen lapsuudesta nuoruuteen. Ilo näyttäytyi vahvemmin lapsuudessa, terveyden ja kunnon merkitys näytti korostuvan nuoruuteen siirryttäessä. Muita tärkeitä merkityksiä, jotka nousivat esiin, olivat sosiaalisuus, itsen tunteminen ja lajimerkitykset. Osa vastaajista kertoi fyysisen aktiivisuuden lisääntyneen ajoittain lapsuudesta nuoruuteen.
Liikkumisen väheneminen lapsuudesta nuoruuteen nähtiin tutkimuksen perusteella vähitellen muuttuvana ilmiönä, johon vaikuttivat sosiaaliset suhteet, olosuhteet, yksilöiden kokemukset, arvostukset ja elämäntilanteisiin liittyvät tekijät. Tulokset tukevat pääosin aiempaa tutkimusnäyttöä. Nuorten liikkumisen lisäämiseksi tulisi opettaa enemmän erilaisia liikunnan merkitysulottuvuuksia, jotta nuoret löytäisivät enemmän tärkeitä syitä liikkumiselle. Tutkimuksesta saatujen tulosten perustella voidaan todeta, että nuorten elämää tulisi tarkastella pidemmältä ajalta ja kokonaisuutena. Näin voidaan mahdollisesti ymmärtää paremmin nuorten kokemuksia ja vaikuttaa tulevaan, tavoitteena liikunnallisemman elämäntavan lisääminen. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to investigate how high schoolers’ physical activity relationship (PAR) has changed from childhood to adolescence. Second aim was to find out what factors have been associated with physical activity (PA). Third aim was to get information what kind of dimensions of meanings high schoolers give to physical activity. This study was qualitative, and it was done by narrative method. This method was chosen to understand how high schoolers felt the role, formation and change of PAR told by themselves. Quantitative method was also used in this study for differentiation of research material. Research material consisted of the writings of 25 high school students from two high schools in Kanta-Häme area in Finland. Participants wrote about the development of their PAR from childhood to high school age.
Nearly all (23) of the participants mentioned that their level of physical activity had decreased from childhood to adolescence. The most significant reason for decrease in PA was stress from studying. Next biggest reasons were related to factors in hobby, it was felt too competitive, physical, serious or other ways displeasing. Also illness or injury were mentioned as the reason for the decrease in PA. Most common dimensions of meanings in physical activity were fitness and health together with meaning of joy. Joy was felt mostly in childhood, fitness and health meanings began to show more in youth age. Other important meanings were social aspects, self-awareness and sport specific meanings. Many of the participants wrote how meaning of PA had changed from childhood. Some of participants mentioned about periodic growth in PA.
According to this study decrease of PA from childhood to adolescence seems to be slowly changing phenomenon. It is affected by social relationships, circumstances, individual experiences, values, and factors related to life situations.
In order to increase PA of young people, more different dimensions of meanings of PA should be taught so that young people could find more important reasons to participate in PA. It can be concluded that when influencing the lives of young people, it should be viewed at over longer period of time and as a whole. By this way experiences of young people could be better understood. It could make it easier to influence the more physical active lifestyle of the future. | en |
dc.format.extent | 79 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikuntasuhde | |
dc.subject.other | merkitykset | |
dc.title | Lukiolaisten kokemuksia liikuntasuhteen muutoksista lapsuudesta nuoruuteen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105112721 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | muutos | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | lapsuus | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |