Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorParpala, Jenna
dc.date.accessioned2021-05-07T06:27:31Z
dc.date.available2021-05-07T06:27:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75369
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista työn ja perheen vuorovaikutus on vanhemmaksitulovaiheessa aikana. Lisäksi tutkittiin taustatekijöiden yhteyttä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Tutkimuksessa tutkittiin myös etätyön, rajanhallinnan sekä työ- ja perheidentiteetin yhteyttä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keskellä koronaviruspandemiaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa (CopaGloba) -hankkeen tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella esikoistaan odottavilta vanhemmilta (159 naista ja 146 miestä). Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä t-testiä, varianssianalyysia, Kruskal Wallis -testiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä lineaarista regressio-analyysiä. Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmaksitulovaiheessa koetaan enemmän myönteistä kuin kielteistä työn ja perheen vuorovaikutusta. Taustatekijöillä, etätyön määrällä, työidentiteetillä, perheidentiteetillä ja rajanhallinnalla oli yhteyksiä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Esimerkiksi etätöitä yli puolet työ-ajastaan tekevät raportoivat enemmän kielteistä perheestä työhön vuorovaikutusta kuin alle puolet työajastaan etätöitä tekevät. Tulokset olivat osittain linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, mutta toivat myös uutta tietoa. Työn ja perheen vuorovaikutusta tulisi jatkossakin tutkia vanhemmaksitulovaiheessa.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTyön ja perheen vuorovaikutus vanhemmaksitulovaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105072666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoperheellistyminen
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot