Työn ja perheen vuorovaikutus vanhemmaksitulovaiheessa
dc.contributor.author | Parpala, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T06:27:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T06:27:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75369 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista työn ja perheen vuorovaikutus on vanhemmaksitulovaiheessa aikana. Lisäksi tutkittiin taustatekijöiden yhteyttä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Tutkimuksessa tutkittiin myös etätyön, rajanhallinnan sekä työ- ja perheidentiteetin yhteyttä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin keskellä koronaviruspandemiaa. Tutkimuksessa hyödynnettiin Yhteisvanhemmuuteen oppimassa: vertaileva pitkittäistutkimus yhteisvanhemmuuden rakentumisesta vanhemmuuteen siirtymävaiheessa (CopaGloba) -hankkeen tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella esikoistaan odottavilta vanhemmilta (159 naista ja 146 miestä). Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttämällä t-testiä, varianssianalyysia, Kruskal Wallis -testiä, Spearmanin korrelaatiokerrointa sekä lineaarista regressio-analyysiä. Tutkimuksessa havaittiin, että vanhemmaksitulovaiheessa koetaan enemmän myönteistä kuin kielteistä työn ja perheen vuorovaikutusta. Taustatekijöillä, etätyön määrällä, työidentiteetillä, perheidentiteetillä ja rajanhallinnalla oli yhteyksiä työn ja perheen vuorovaikutukseen. Esimerkiksi etätöitä yli puolet työ-ajastaan tekevät raportoivat enemmän kielteistä perheestä työhön vuorovaikutusta kuin alle puolet työajastaan etätöitä tekevät. Tulokset olivat osittain linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, mutta toivat myös uutta tietoa. Työn ja perheen vuorovaikutusta tulisi jatkossakin tutkia vanhemmaksitulovaiheessa. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Työn ja perheen vuorovaikutus vanhemmaksitulovaiheessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105072666 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | perheellistyminen | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | perheet | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Pro gradu -tutkielmat [29046]