Purposeful action taker : how managers enable strategic agency in practice
Tutkimusten osoittaessa suuren osan muutosaloitteista epäonnistuvan (Higgs &
Rowland 2005), niin tutkijat kuin yritysjohtajatkin ovat alkaneet kiinnittää huomiota
strategian toteuttamiseen. Strategy as Practice (SAP) on uudehko tutkimusnäkökulma,
joka tuo sosiologian käsitteitä strategian ja johtamisen alalle. SAP-näkökulmassa
strategia nähdään organisaation jäsenten “tekemisenä”, ennemmin kuin jonakin, jota
organisaatiolla ”on”. SAP-näkökulman huomio on toimijoissa (practitioner),
tavoitteellisessa toiminnassa (praxis), johon toimijat osallistuvat sekä strategisissa
käytänteissä (practice), joilla edistetään tavoitteellista toimintaa. Strateginen toimijuus
on SAP-suuntaukseen läheisesti liittyvä käsite. Toimijalla voidaan sanoa olevan
strategista toimijuutta, kun hän aktiivisesti vaikuttaa tavoitteelliseen toimintaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten johtajat eri
organisaatiotasoilla ja rooleissa toteuttavat strategiaa. Erityisesti huomio on strategisen
toimijuuden tarkastelussa SAP-linssin läpi ja sen ymmärtämisessä, kuinka johtajat
edistävät strategista toimijuutta muissa toimijoissa. Tarkastelun kohteena oleva yritys on
SKF, globaali pyöriviin laitteisiin liittyvien tuotteiden ja palveluiden toimittaja, jonka
yksi strateginen tavoite on edistää ”Tarkoituksenmukaista toimeen ryhtymistä”
(Purposeful Action Taking).
Laadullisen tutkimuksen toteuttaja työskentelee itse kohdeyrityksessa. Aineisto
kasattiin 11 SKF:n johtajalle toteutetussa teemahaastattelussa ja analysoitiin laadullisella
sisältöanalyysillä, jossa tieto luokiteltiin laajempien teemojen alle.
Tutkimus kuvaa johtajien tulkintoja strategisesta toimijuudesta
tai ”Tarkoituksenmukaisesta toimeen ryhtymisestä” käytännössä. Tuloksena on myös
joukko erilaisia strategisia käytänteitä, joita johtajat soveltavat edistääkseen strategista
toimijuutta. Käytänteet on ryhmitelty kolmeen laajempaan kokonaisuuteen.
Tutkimuksen tulokset ovat luonteeltaan enemmän deskriptiivisiä kuin
normatiivisia, joskin käytännön harjoittaja varmasti saa ajatuksia siitä, kuinka parantaa
strategian toteutusta strategista toimijuutta edistävillä käytänteillä. Yhtenä mahdollisena
jatkotutkimuskohteena tunnistetaan eri strategisten käytänteiden suhteellinen
vaikuttavuus erilaisissa toimintaympäristöissä.
...
As studies have shown a large portion of change initiatives to be failing (Higgs & Rowland 2005), both scholars and practitioners have turned their attention to strategy implementation. Strategy as Practice (SAP) is a relatively new research approach, bringing concepts from social sciences into the field of strategy and leadership. The SAP approach
views strategy as something the members of the organization “do”, rather than something an organization “has”. The SAP approch focuses on strategy practitioners, the goaloriented action (praxis) that they perform and the strategic practices that enable the praxis. Strategic agency is a closely associated concept, essentially meaning that a practitioner
has strategic agency, when he or she engages in and influences praxis.
The goal of this study is to understand, how strategy is implemented through the actions of managers at different organizational levels and functional roles. Specifically, the
focus is on understanding, through the lens of Strategy as Practice, the role of strategic
agency as a key element of strategy implementation and how managers enable strategic
agency in others. The focal company is SKF, a global provider of products and services to
rotating equipment that aims at implementing “Purposeful Action Taking” as a part of
their strategy.
The qualitative research was conducted by a practitioner working at SKF. Data
gathered through 11 theme interviews of managers at different organizational levels and
roles was then analyzed through qualitative content analysis and categorized into larger
themes.
The study shows, how managers interpret strategic agency or “Purposeful Action
Taking” in practice. It also outlines a variety of strategic practices that managers use to
enable strategic agency in others, organized under the broader groups of managing, leading and coaching.
The results are more descriptive than normative in nature, although they also provide practitioners with ideas on how to enhance strategy implementation through the
strategic practices that enable strategic agency. A potential area for future research would
be the relative effectiveness of different enabling strategic practices in different conditions.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Antenarratives in Ongoing Strategic Change : Using the Story Index to Capture Daunting and Optimistic Futures
Auvinen, Tommi; Sajasalo, Pasi; Sintonen, Teppo; Takala, Tuomo; Järvenpää, Marko (Palgrave Macmillan, 2018)Strategic organizational change is a complex, future-oriented phenomenon that is critical for any organization. Traditional means of inquiry have struggled with the difficulty of capturing the future; thus, the methods for ... -
Strategic thinking and accounting : potentials and pitfalls from a managerial perspective
Aaltola, Pasi (Springer, 2019)This study explores the strategic thinking of managers from an accounting perspective. By building on interview data from managers working with strategic roles in various organizations, an understanding is offered of the ... -
Osallisuus strategiaan käytännössä ja sen hyödyntäminen kilpailuetuna suomalaisessa finanssialan organisaatiossa
Heino, Julius (2021)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tutkin osallisuutta strategiaan suomalaisessa finanssialan organisaatiossa. Pääteemoja ovat osallisuuden kokemus eri organisaatiotasoilla sekä osallisuuden hyödyntäminen mahdollisena organisaation ... -
Osuuskuntamuotoisen organisaatiorakenteen vaikutukset strategiaprosessiin suomalaisessa finanssialan organisaatiossa
Vainikka, Jussi (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia osuuskuntamuotoisen organisaatiorakenteen vaikutuksia finanssialan organisaation strategiaprosessiin. Osuustoiminta tarjoaa jäsenistön hyväksi taloudellisen hyödyn lisäksi ... -
Participative Strategic Work
Antikainen, Elli; Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi (Routledge, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.