2000-luvun koulukotisijoitus : nuorten omat kokemukset koulukodista lehtien kertomana
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän laadullisen tutkimuksen lähtökohtana oli tarkastella 2000-luvulla koulukodissa olleiden nuorten kokemuksia sijaishuollosta lehtihaastatteluihin perustuen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä syyt johtivat nuorten sijoittamiseen koulukotiin, miten nuoret kokivat koulukodissa viettämänsä ajan, ja millä tavoin he jatkoivat elämäänsä koulukodin jälkeen.
Tutkimuksen aineistona käytettiin 9 sanoma- ja aikakauslehtien internet-sivuilla ollutta artikkelia. Niissä haastateltiin 17 koulukotiin 2000-luvulla sijoitettuina ollutta nuorta. Haastatelluista nuorista poikia oli 9 ja 8 tyttöjä. Pojista 2 oli syntyperältään ulkomaalaisia. Nuorten ikäjakauma oli 12–17 vuotta. Keskimäärin he olivat sijoitettuina koulukotiin hieman yli 3 vuotta. Valmis lehtiartikkeli-aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin tavoin.
Nuorten sijoittamiseen johtaneita syitä olivat päihteiden käyttö, rikollisuus, ongelmat koulunkäynnissä, käytöksessä ja kotona sekä karkaaminen. Nuoret kokivat, että sijoitus oli alun sopeutumattomuuden jälkeen lopulta heidän parhaakseen. Koulukoti antoi heille mahdollisuuden suorittaa peruskoulu loppuun. Koulukodin jälkeen nuoret hankkivat ammatin, menivät töihin ja perustivat perheen. Osalle nuorista tapahtunut notkahdus elämässä koulukodin jälkeen oli eräänlainen välivaihe takaisin hyvään elämään.
Koulukotitausta ei ole este myöhemmässä elämässä menestymiselle. Sijaishuollon viimeisimpänä toimijana koulukodilla on tärkeä rooli kannustaa nuoria hyvään elämään. Nuorten koulukodissa luomat ihmissuhteet voivat kantaa läpi elämän. Koulukoteja tarvitaan nuorten hyvinvoinnin tueksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Seminaarityöt [134]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suljettu ympäristö : ADHD-oireisten, päihdehäiriöistä kärsivien nuorten viimesijainen toivo?
Hirviniemi, Tanja (2022)Tämä tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus siitä, millä tavalla lastensuojelun viimesijaisen rajoituskeinon, erityisen huolenpidon, avulla voidaan tukea nuorta, jolla on sekä ADHD että päihdehäiriö. Tutkielmassa ... -
Sijaishuollossa eläneiden nuorten kokemuksia sijaishuollosta ja sen merkityksistä nuorten päihteiden käytölle
Ulmanen, Sini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella päihteiden käyttönsä vuoksi sijaishuollossa eläneiden nuorten kokemuksia sijaishuollon merkityksistä nuorten päihteiden käytön näkökulmasta. Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan ... -
Lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa
Salin, Karoliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten sijaishuollossa asuvat tai asuneet lapset ja nuoret kokevat olleensa ... -
Coping strategies in life stories of young adults with foster care backgrounds
Tahkola, Elli-Maria; Metsäpelto, Riitta-Leena; Ruohotie-Lyhty, Maria; Poikkeus, Anna-Maija (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytymiskeinoja 18 yksilöhaastattelun avulla. Fenomenologisella analyysilla (IPA; Smith & Osborn, 2003. Interpretative phenomenological analysis. ... -
Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ...