Constructs Influencing Adoption of Data Applications in Elite Football Coaching
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten teknologian hyväksyntä muodostuu huipputason jalkapallovalmennuksessa ja mitkä tekijät vaikuttavat datasovellusten käyttöönottoon kyseisessä kontekstissa. Perinteisten teknologian hyväksymismallien, kuten TAM:in ja UTAUT:in lisäksi otetaan huomioon käyttäjäkokemuksen konsepti ja teoreettiset mallit. Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi tehdään systemaattinen kirjallisuuskatsaus teknologian hyväksymisestä ja käyttäjäkokemuksesta. Tuloksena on yhdistetty TAM- ja UX-malli, jossa yhdistyvät TAM ja CUE-malli. Lisäksi suoritetaan tapaustutkimus, jossa syvennytään ammattilaisjalkapalloseuran valmentajaryhmään, joka käyttää XPS Network -nimistä datasovellusta. Tapaustutkimuksella selvitetään, kuinka huipputason jalkapallovalmentajat kokevat XPS Networkin käytön ja käyttöönoton, ja lopulta empiirisen tutkimuksen tuloksia verrataan yhdistettyyn TAM- ja UX-malliin.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että data sovelluksen käyttöönottoon huippujalkapallossa vaikuttavat tekijät ovat vuorovaikutusominaisuudet, instrumentaaliset ominaisuudet kuten koettu hyödyllisyys, ei-instrumentaaliset ominaisuudet kuten riski, ja käytön seuraukset, kuten luottamus. Lisäksi tulokset ehdottavat, että käytön omaksumista voitaisiin parantaa keskittymällä valmentajien tukemiseen heidän käyttäytymisensä muuttamisessa ja pelaajien motivoinnissa, sekä vähentämällä riskiä siitä, että data alkaa hallita valmentajien päätöksentekoa.
...
This thesis explores how technology acceptance is formed in elite football coaching, and which factors influence in the adoption of data application in this context. In addition to traditional technology acceptance models such as TAM and UTAUT, User Experience (UX) concept and models are considered. To answer the research questions, a systematic literature review on the topics of technology acceptance and user experience are done, resulting a Combined TAM and UX model, which combines TAM and CUE-model. A case study, where the case is a coaching team of a professional football club using data application named XPS Network is conducted to find out how elite football coaches perceive usage and adoption of data application, and the findings form the empirical study are compared to the Combined TAM and UX model.
The results of the study suggest that factors influencing in adoption of data application in elite football are interaction characteristics, instrumental qualities such as perceived usefulness, non-instrumental characteristics such as risk, and usage outcomes such as confidence. In addition, the results propose that the adoption could be improved by focusing on supporting coaches in changing their behaviors and motivating the players to use the solution and reducing the risk of data becoming too dominant in the coaches decision making.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Critical experiences with sport and wellness technology digital coach : differences between young adults and young elderly
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will; Frank, Lauri (Taylor & Francis, 2023)Both young adults and young elderly people have been found to be at a high risk of disengagement with physical activity. This makes both groups important targets for health and exercise promotion. Since sport and wellness ... -
User expectations, use experiences and continued adoption of a mobile secure communication application
Kari, Tuomas; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kettunen, Eeva (MCIS, 2018)The importance of secure communication between employees in enterprises and governmental organizations as well as technologies to support that has increased tremendously over the past years. This study examines the user ... -
Is it a tool or a toy? How user's conception of a system’s purpose affect their experience and use
Köse, Dicle Berfin; Morschheuser, Benedikt; Hamari, Juho (Elsevier, 2019)The boundary between hedonic and utilitarian information systems has become increasingly blurred during recent years due to the rise of developments such as gamification. Therefore, users may perceive the purpose of the ... -
Comparing technology acceptance of K‐12 teachers with and without prior experience of learning management systems : A Covid‐19 pandemic study
Dindar, Muhterem; Suorsa, Anna; Hermes, Jan; Karppinen, Pasi; Näykki, Piia (Wiley, 2021)Covid-19 pandemic has caused a massive transformation in K-12 settings towards online education. It is important to explore the factors that facilitate online teaching technology adoption of teachers during the pandemic. ... -
Knowledge and coaching effectiveness : an exploratory study of two successful Finnish American football coaches
Valasti, Ville (2023)This study examined successful Finnish American football coaching practices to understand their perceptions of successful coaching knowledge. The study was used to examine two suc- cessful head coaches from Finland who ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.