Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorPaukku, Ilari
dc.contributor.authorLindfors, Onni
dc.date.accessioned2021-04-29T12:45:15Z
dc.date.available2021-04-29T12:45:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75248
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityisopettajaa, jotka työskentelivät isojen kaupunkien alueilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Erityisopettajien työssä jaksamisen keinot voidaan jakaa työn ymmärrettävyyteen, hallittavuuteen ja merkityksellisyyden kokemuksiin. Työn ymmärrettävyys näyttäytyi oman työnkuvan tuntemisena, oppilaiden tarpeiden ymmärtämisenä sekä omien rajojen ja resurssien tiedostamisena. Työn hallittavuus näkyi ulkoisten ja henkilökohtaisten resurssien hyödyntämisenä oman työn hallinnassa. Lisäksi erityisopettajien kokema työn merkityksellisyys, esimerkiksi omien arvojen mukaisena toimintana, näyttäytyi tärkeänä osana työssä jaksamista. Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että työuransa alussa olevilla erityisopettajilla on varsin laaja akateeminen asiantuntijuus, jolla he ylläpitävät työssä jaksamistaan. Tämä tutkimus tarjoaa menetelmiä, joilla erityisopettaja voi helpottaa työssä jaksamistaan, mutta näillä keinoilla ei poisteta rakenteellisia ongelmia ja resurssien puutetta, joihin useat tähänkin tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kaipasivat ratkaisuja.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoherenssin tunne
dc.titleTyöuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104292558
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotyön kuormittavuus
dc.subject.ysotyökyky
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot