dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Paukku, Ilari | |
dc.contributor.author | Lindfors, Onni | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T12:45:15Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T12:45:15Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75248 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen kannalta. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan erityisopettajaa, jotka työskentelivät isojen kaupunkien alueilla. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Erityisopettajien työssä jaksamisen keinot voidaan jakaa työn ymmärrettävyyteen, hallittavuuteen ja merkityksellisyyden kokemuksiin. Työn ymmärrettävyys näyttäytyi oman työnkuvan tuntemisena, oppilaiden tarpeiden ymmärtämisenä sekä omien rajojen ja resurssien tiedostamisena. Työn hallittavuus näkyi ulkoisten ja henkilökohtaisten resurssien hyödyntämisenä oman työn hallinnassa. Lisäksi erityisopettajien kokema työn merkityksellisyys, esimerkiksi omien arvojen mukaisena toimintana, näyttäytyi tärkeänä osana työssä jaksamista.
Tutkimustulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että työuransa alussa olevilla erityisopettajilla on varsin laaja akateeminen asiantuntijuus, jolla he ylläpitävät työssä jaksamistaan. Tämä tutkimus tarjoaa menetelmiä, joilla erityisopettaja voi helpottaa työssä jaksamistaan, mutta näillä keinoilla ei poisteta rakenteellisia ongelmia ja resurssien puutetta, joihin useat tähänkin tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kaipasivat ratkaisuja. | fi |
dc.format.extent | 55 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koherenssin tunne | |
dc.title | Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104292558 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työn kuormittavuus | |
dc.subject.yso | työkyky | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |