Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorNaukkarinen, Marjo
dc.date.accessioned2021-04-28T05:45:42Z
dc.date.available2021-04-28T05:45:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75235
dc.description.abstractTämän narratiivisen tutkielman tarkoituksena oli tarkastella toisen asteen ammattilaisten kertomusten välittämiä kokemuksia Niilo Mäki Instituutin HAHKU ̵ Hahmottamisen kuntoutus -hankkeen järjestämästä Hahku-mentorikoulutuksesta, jota ei ollut aikaisemmin tutkittu. Tapaustutkimuksen mukaisesti tarkoituksena oli selvittää, mistä Hahku-mentorikoulutuksessa on kysymys omana erityisenä tapauksenaan ja mihin yleisempiin ilmiöihin se sitoutuu. Tutkielman aineisto muodostui 11 haastattelusta. Haastateltavat olivat osallistuneet Hahku-mentorikoulutukseen syksyllä 2020. Aineiston analyysissa yhdistyivät narratiivien ja narratiivinen analyysimenetelmä. Hahku-mentorikoulutuksen keskeisiksi elementeiksi osoittautuivat tieteellinen teoria-tieto hahmotusvaikeuksista, niitä koskeva ymmärtävä tieto, työkalut opiskelijoiden tukemiseksi sekä ajatusten vaihtaminen ja verkostoituminen. Koulutuk-sessa saavutetut tiedot ja taidot näyttivät saavan jatkumonsa työelämässä ja työssä oppimisena Hahku-mentorin toiminnan neljässä ulottuvuudessa. Hahku-mentorikoulutus koettiin ammatillisesti antoisana. Omaehtoisena non-formaalina täydennyskoulutuksena se vastasi toisen asteen ammattilaisten työelämän tarpeisiin oman ammatillisen osaamisen kehittämiseksi. Koulutuksessa saavutetun soveltaminen käytännön työelämässä näytti yhdistyvän ammatilliseen toimijuuteen ja työpaikan sosiokulttuurisiin olosuhteisiin. Ilmiöiden välisessä vuoropuhelussa Hahku-mentorikoulutus tuli sitoutuneeksi jatkuvaan oppimisen, aikuisiin oppijoina, työssä oppimiseen sekä ammatilliseen toimijuuteen subjektikeskeisen sosiokulttuurisen lähestymistavan mukaisesti.fi
dc.format.extent118
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherHahku-mentorikoulutus
dc.subject.otherhahmotusvaikeudet
dc.titleToisen asteen ammattilaisten kertomusten välittämiä kokemuksia Hahku-mentorikoulutuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104282545
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot