Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorMäkinen, Sanni
dc.date.accessioned2021-04-27T10:37:29Z
dc.date.available2021-04-27T10:37:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75220
dc.description.abstractKehitysvammaisten lasten sijoittaminen ”normaaleihin” oppimisympäristöihin ja kouluihin on vuosien saatossa kasvanut. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että näin voimme vähentää esimerkiksi lapsen syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta. Tämä muutos kouluissa on luonut erilaisia ongelmia niin kouluille ja opettajille kuin oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Tässä tutkielmassa perehdymme hiukan syvemmin kehitysvammaisten lasten oikeuksiin Ranskassa ja siihen, miten ranskalaisten lehtien verkkojulkaisuissa on käsitelty näiden lasten koulutustilannetta vuoden 2005 lakimuutosten jälkeen. Tutkimusaineistomme koostuu kolmesta eri ranskalaismedian artikkelista, jotka käsittelevät aihetta eri toimijoiden näkökulmista. Artikkelit ovat julkaistu kolmen eri ranskalaislehden, Le Monden, Le Pointin sekä Le Figaron, verkkojulkaisuissa. Analysoimme aineistoa diskurssianalyysin avulla, sillä se sopii laadullisena tutkimusmetodina artikkeleiden analysoimiseen ja mahdollistaa tulkitsevan sekä kattavan analyysin. Pilkoimme artikkeleita pienempiin osiin ja havaitsimme sitä kautta yleiskuvalle merkityksellisiä tekstikappaleita, joita esitämme analyysikappaleessa. Onko kehitysvammaisten lasten koulutustilannetta kuvailtu negatiivisesti vai toiveikkaasti? Entä millaisen yleiskuvan artikkelit tilanteesta luovat ja miten nämä kuvat lopulta muodostuvat? Tutkittuamme artikkeleita huomasimme, että jokaisella artikkelilla oli melko yhtenevä mielipide kehitysvammaisten lasten koulutuksesta ja sen nykyisestä tilanteesta. Artikkeleissa esiintynyt kritiikki kohdistui lähinnä inkluusion ja integraation toteutumiseen kouluissa. Perheiden, vanhempien ja opettajien ahdistuneisuus sekä huoli olivat toistuvasti esillä. Yleiskuva, jonka artikkeleista saimme, oli näiden tekstinäytteiden perusteella lohduton. Tilanne on hankala kaikille osapuolille ja muutosta vaaditaan, mutta suoranaisia ideoita muutoksen toteuttamiseen ei artikkeleissa mainittu. Le Monde ja Le Point lehtien artikkelit kuvasivat tilannetta sana- ja lausetasolla huomattavasti rikkaammin ja monipuolisemmin kuin artikkeli, joka oli julkaistu Le Figarossa. Yhteenvedossa pohdimme lisäksi, millaiset ulkoiset asiat saattoivat vaikuttaa saamiimme tuloksiin.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofr
dc.subject.otherdiscours
dc.subject.otherles élèves handicapés
dc.titleLa scolarisation des élèves handicapés et son traitement dans trois articles du Point, du Figaro et du Monde
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104272530
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysodiskurssi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot