dc.contributor.author | Paldanius, Hilkka | |
dc.date.accessioned | 2021-04-21T09:50:52Z | |
dc.date.available | 2021-04-21T09:50:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Paldanius, H. (2019). Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä. <i>Virittäjä</i>, <i>123</i>(3), 347-372. <a href="https://doi.org/10.23982/vir.70430" target="_blank">https://doi.org/10.23982/vir.70430</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_67413213 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75156 | |
dc.description.abstract | Artikkelissa selvitetään tiedonalakohtaisten tekstitaitojen viitekehyksessä, miten lukiolaisten historian esseissä rekontekstualisoidaan aineistona olevia historiallisia -dokumentteja ja miten dokumentteja selostavat ja niitä tulkitsevat esitykset eroavat toisistaan. Aineistona on 52 lukion kurssikokeen yhteydessä kirjoitettua esseetä, joiden tehtävänanto edellyttää aineistojen hyödyntämistä vastauksen perustelussa. Tutkimuksen teoreettisena ja metodologisena viitekehyksenä ovat systeemis-funktionaalinen kieliteoria ja siihen pohjautuva suhtautumisen teoria. Tutkimuksen analyysiyksikön rajauksessa hyödynnetään projektion käsitettä, ja analyysin kohteeksi on valittu sellaiset projektiot, joissa tiedon lähteeksi osoitetaan aineistona olevat dokumentit.
Tutkimuksen perusteella dokumenttien esittämisen tavat voidaan nähdä jatkumona, jonka toisessa päässä ovat tiukemmin dokumentin muotoa noudattavat ja toisessa päässä kauempana dokumentin sisällöstä olevat projektiot. Historian tekstitaitojen kannalta kiinnostavia ovat tulkintaa osoittavat esitykset, joissa projektion muotoilu voi kieliä kirjoittajan historian osaamisesta. Projektioiden muotoilussa näkyy myös se, että tehtävänantoon kuuluu useampia dokumentteja, joita tulkitaan suhteessa toisiinsa.
Kuvadokumenttia projisoidaan tekstidokumenteista poikkeavalla tavalla, sillä jo pelkkä dokumentin sisällön esittäminen vaatii kirjoittajalta kuvan selostamista omin sanoin. Monissa dokumenttia projisoivissa esityksissä on suhtautumisen ilmauksia, jotka esittävät dokumentit faktuaalisina ja tekstiin rakentuvan kirjoittajaäänen ajattelua tukevina lähteinä, mikä voi olla ongelmallista historian tekstitaitojen kannalta.
Dokumenttien esittämisen tavoissa yksittäisillä sananvalinnoilla voi olla merkitystä sille, millaisen kuvan esitys rakentaa kirjoittajan historian osaamisesta. Niinpä historian opetuksessa olisikin tärkeää panostaa aineistojen esittämisen opetteluun, jotta tällä tiedonalalla tärkeät tekstitaidot kehittyisivät. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kotikielen Seura | |
dc.relation.ispartofseries | Virittäjä | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | historia | |
dc.subject.other | kirjoittaminen | |
dc.subject.other | projektio | |
dc.subject.other | suhtautumisen teoria | |
dc.subject.other | history | |
dc.subject.other | writing | |
dc.subject.other | projection | |
dc.subject.other | appraisal theory | |
dc.title | Selostuksesta tulkintoihin : aineistojen esittäminen lukiolaisten historian esseissä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104212455 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 347-372 | |
dc.relation.issn | 0042-6806 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 123 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja & Kotikielen Seura, 2019 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | 294490 | |
dc.relation.grantnumber | 294487 | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | projektio (mallinnus) | |
dc.subject.yso | lähdeaineisto | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8992 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7605 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22257 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.23982/vir.70430 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Liittyy Suomen Akatemian rahoittamaan hankkeeseen Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish upper secondary schools. Tutkimustani on rahoittanut Koneen Säätiö. | |
dc.type.okm | A1 | |